آشنایی با انواع تبلیغات در سال ۲۰۲۳

آشنایی با انواع تبلیغات

بارها این جمله را تکرار کرده‌ایم که «حیات و ممات هر کسب‌وکار، به انواع تبلیغات بستگی دارد». اگر صاحب کسب‌وکاری هستید و  برندی را مدیریت می‌کنید، بدون شک برای بقا در دنیای کسب‌وکار، لازم است که تبلیغات داشته باشید، خودتان را معرفی کنید و مخاطبان و مشتریان را با ماهیت برند و محصولات و خدمات جدید آن آشنا کنید.

اما باید بدانید که تبلیغات انواع و اقسام مختلفی دارد. برای اینکه بتوانید یک تبلیغات موفق داشته باشید، ابتدا باید انواع آن شناخته و سپس هوشمندانه از آن به عنوان یک بستر برای معرفی خود بهره بگیرید. در این مقاله از آژانس تبلیغاتی هیوا، می‌خواهیم با انواع مختلف تبلیغات در سال ۲۰۲۳ آشنا شویم. اما قبل از آن، بیایید ببینیم که اصلا تبلیغات چیست؟

 

تبلیغات و برندسازی، دو مسئله‌ای هستند که هیچگاه از یکدیگر جدا نمی‌شوند. برای اینکه بدانید برند به چه چیزی گفته می‌شود و چطور می‌توان برند ساخت، توصیه می‌کنیم که مقاله «برند و برندسازی» را مطالعه فرمایید.

 

ماهیت تبلیغات چیست؟

تبلیغات را می‌توان به اشکال مختلفی معنی کرد. هر یک از معانی این مفهوم می‌تواند جنبه‌ای متفاوت از آن را برای مطرح کند. اگر بخواهیم در معنای لغوی تبلیغات را بررسی کنیم، می‌توانیم این کلمات را برای توصیف آن استفاده کنیم: ترویج دادن، پخش کردن یا انتشار.

تعریفی از تبلیغات
تعریفی از تبلیغات

اما اگر بخواهیم از منظر بازاریابی آن را بررسی کنیم، باید چنین بگوییم که:

تبلیغات به هر کاری گفته می‌شود که ما در طی آن، برند خود، محصول یا خدمات تازه آن را به مشتریان و مخاطبان معرفی کنیم. هدف از این کار آن است که مشتری برای خرید محصولات ترغیب شود. حال این تبلیغ می‌تواند در قالب تصاویر، ویدیو، متن و یا قالب‌های دیگر باشد.

هر تبلیغ یک پیام خاص دارد؛ مهم‌ترین هدفی که در انواع تبلیغات داریم، آن است که این پیام را به گوش مخاطبان خود برسانیم. در نهایت، باید یادمان باشد که تبلیغات (advertising) را نباید با بازاریابی (marketing) اشتباه بگیریم؛ بازاریابی به تمام فرایندهای معرفی برند و محصولاتش به مخاطب گفته می‌شود که بسیار فراگیر و گسترده است. اما تبلیغات تنها بخش کوچکی از این فرایند بزرگ است و به نوعی ابزار آن محسوب می‌شود.

تفاوت بین تبلیغات و بازاریابی
تفاوت بین تبلیغات و بازاریابی

انواع تبلیغات را می‌توان در دو دسته «آفلاین» و «آنلاین» قرار داد.

آشنایی با انواع تبلیغات آفلاین

اولین بخش از انواع تبلیغات در سال ۲۰۲۳، مربوط به تبلیغات آفلاین است. این دسته از تبلیغات، از قدیم‌الایام وجود داشته‌اند و به همین  دلیل می‌توان به آن‌ها تبلیغات سنتی نیز لقب داد.

تبلیغات آفلاین چیست؟
تبلیغات آفلاین چیست؟

رایج‌ترین انواع تبلیغات آفلاین، به شرح زیر است:

۱.    تبلیغات بیلبوردی

اولین و شاید پراستفاده‌ترین انواع تبلیغات، همین نوع است. احتمالا در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها به وفور این دسته از تبلیغات را مشاهده کرده‌اید؛ گاهی از خلاقیت آن‌ها شگفت‌زده شده‌اید و گاهی نیز به کلیشه‌ای و بی‌معنی بودنشان خندیده‌اید. در صورتی که شما برند، محصول یا خدمات را بر روی بیلبوردهای شهری معرفی کنید، به آن تبلیغات بیلبوردی گفته می‌شود.

 

تبلیغات بیلبوردی را می‌توان از زیرمجموعه‌های تبلیغات محیطی به حساب آورد. برای آشنایی با این استراتژی تبلیغاتی، مقاله «تبلیغات محیطی چیست» را مطالعه کنید.

 

۲.    تبلیغات رادیویی

این دسته از تبلیغات، از قدیمی‌ترین انواع آن است. از زمانی که رادیو در زندگی ما جا  خوش کرد، از همان زمان تبلیغات رادیویی نیز به یکی از رایج‌ترین شیوه‌های تبلیغات بدل شد. هرچند که این نوع امروزه دیگر طرفدار و مخاطب چندانی ندارد، اما هنوز می‌توان آن را به رسمیت شناخت. گفتنی است که بازدهی این روش از روش‌های دیگر کمتر است.

 

۳.    تبلیغات تلویزیونی

پراستفاده‌ترین انواع تبلیغات، همین نوع است. این نوع نه‌تنها قدمت بالایی دارد، بلکه برخلاف نوع پیشین، هنوز می‌تواند مخاطب بسیاری را به خود جذب کند. تیزرهایی تلویزیونی که بین بخش‌های مختلف برنامه‌ها مشاهده می‌کنید، در زمره همین نوع از تبلیغات قرار می‌گیرند. این نوع اگر به درستی و خلاقانه انجام شود، می‌تواند بسیار بازدهی خوبی داشته باشد.

 

ساخت تیزر تلویزیونی اصول و قواعد خاص خودش را دارد. برای اینکه بتوانید یک تیزر موفق بسازید، باید با این اصول آشنایی داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید سری به مقاله «اصول ساخت تیزر تبلیغاتی» بزنید.

 

۴.    تبلیغات پیامکی

از دیگر تبلیغات آفلاین، می‌توان به تبلیغات پیامکی اشاره کرد. این روش تبلیغات بسیار ارزان است و می‌تواند طیف وسیعی از افراد را مخاطب قرار دهد. هرچند که این موارد را می‌توان به عنوان مزیت برایش ذکر کرد، اما معایبی نیز دارد. خیلی از ما دیگر به تبلیغات پیامکی اهمیتی نمی‌دهیم و حتی از آن شکایت نیز می‌کنیم؛ به همین دلیل است که می‌توان گفت بازدهی آن اندک است.

 

۵.    تبلیغات چاپی

و آخرین نوع تبلیغات آفلاین، مربوط به تبلیغات چاپی است. هر نوع تبلیغی که به صورت چاپ شده در اختیار مخاطب قرار بگیرد، در این دسته جای دارد. مجلات، روزنامه‌ها، بروشورها، تراکت‌ها و غیره، همگی از انواع و اقسام تبلیغات چاپی به شمار می‌روند. استفاده از این نوع در سال ۲۰۲۳، چندان پرمخاطب نیست.

آشنایی با انواع تبلیغات آنلاین

در دنیای کسب‌وکار سال ۲۰۲۳، انواع تبلیغات آنلاین، اهمیت به مراتب بیشتری دارد. بیشتر زمان ما به عنوان مخاطب و مشتری، در فضای مجازی می‌گذرد؛ پس قطعا تبلیغات در این فضا، هم تاثیر بیشتری خواهد داشت و هم بازدهی آن بسیار بیشتر خواهد بود. به‌علاوه هزینه نهایی آن نیز ارزان‌تر خواهد بود.

تبلیغات آنلاین چیست؟
تبلیغات آنلاین چیست؟

از جمله مهم‌ترین انواع تبلیغات آنلاین، به شرح زیر است:

۶.    تبلیغات در وب‌سایت‌ها

اولین و ساده‌ترین بستری که برای تبلیغات آنلاین از آن استفاده می‌شود، وبسایت‌ها هستند. تبلیغات در وبسایت خود دارای زیر مجموعه‌های مختلفی است که از جمله آن‌ها، می‌توان به تبلیغات بنری، تبلیغات همسان، تبلیغات ریتارگتینگ و تبلیغات نوتیفیکیشنی اشاره کرد. هرکدام از این موارد مزایا و معایب خود را دارند و شما می‌توانید از یک یا تمام آن‌ها در کنار یکدیگر استفاده کنید.

 

یکی از موثرترین روش‌های تبلیغات آنلاین در وبسایت‌ها، تبلیغات ریتارگتینگ است. توصیه می‌کنیم برای آشنایی با این روش تبلیغاتی، مقاله «تبلیغات ریتارگتینگ چیست» را مطالعه کنید.

 

۷.    تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

مهم‌ترین بستر آنلاین که می‌توانید از آن برای تبلیغات استفاده کنید، شبکه‌های اجتماعی هستند. بیشتر از ۹۰ درصد مخاطبان، بیشتر ساعات روز خود را در این شبکه‌ها هستند. ما هم می‌توانیم از همین فرصت بهترین استفاده را برای معرفی برند خود داشته باشیم. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به صورت صوتی، تصویری یا ویدیویی باشد. در صورتی که خلاقیت به اندازه کافی وجود داشته باشد، این تبلیغات بازدهی بسیار خوبی خواهد داشت.

 

۸.    تبلیغات درون اپلیکیشنی

علاوه بر شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌ها نیز از دیگر بسترهای مناس برای انواع تبلیغات آنلاین به شمار می‌روند. برای تبلیغات درون اپ‌ها، راه‌های بسیاری وجود دارد؛ برای مثال در برخی‌ اپ‌ها، برای آنکه بتوان از ویژگی خاصی استفاده کرد، ابتدا باید تبلیغ تماشا کرد. استفاده از این نوع با رعایت اصول آن، می‌تواند روش خوبی برای معرفی برند و محصول باشد.

 

همان‌طور که به آن اشاره کردیم، تبلیغات درون اپ‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد و بازدهی خوبی داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با این نوع، می‌توانید مقاله «آشنایی با تبلیغات درون اپلیکیشنی» را مطالعه کنید.

 

۹.    تبلیغات با استفاده از گوگل ادز

در نهایت، از دیگر مهم‌ترین بسترهای انواع تبلیغات آنلاین، می‌توان به موتور جستجو گوگل یا همان گوگل ادز اشاره کرد. استفاده از سیستم تبلیغات گوگل می‌تواند باعث هرچه بیشتر دیده شدن وب‌سایت شما شود. استفاده از این روش در کنار سئو سایت، می‌تواند شمار مخاطبان و مشتریان شما را در مدتی کوتاه، چندبرابر کند.

 

اگر دوست دارید درباره گوگل ادز و تاثیر آن در بازاریابی بیشتر مطالعه کنید، توصیه می‌کنیم که سری به مقاله «گوگل ادز چیست» بزنید و آن را مطالعه بفرمایید.

row]

سوالات متداول

تبلیغات چیست؟

به روش‌هایی که از آن برای ترویج و نشر و آشنایی مشتری با برند، محصول یا خدمات آن استفاده می‌شود، تبلیغات گفته می‌شود.

آیا تبلیغات با بازاریابی یکی است؟

خیر؛ بازاریابی مفهومی بسیار گسترده است و تمام مراحل برندسازی و معرفی برند و محصول را شامل می‌شود. اما تبلیغات تنها بخش کوچکی از این فرایند است.

انواع تبلیغات به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

تبلیغات را می‌توان به دو دسته تبلیغات آفلاین و سنتی، و تبلیغات آنلاین یا دیجیتال تقسیم‌بندی کرد. نوع دوم بازدهی بیشتری در سال ۲۰۲۳ خواهد داشت.

[/row]
امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *