تبلیغات درون اپلیکیشنی چیست و چه مزایایی دارد؟

تبلیغات درون اپلیکیشنی چیست؟

همه ما روزانه از ده‌ها اپلیکیشن مختلف در تلفن همراه خود استفاده می‌کنیم؛ اصلا حتی می‌توان این طور ادعا کرد که زندگی روزانه ما بدون استفاده از این اپلیکیشن‌ها، اصلا ممکن نخواهد بود! ضرورت استفاده از این اپ‌ها، بدون شک بستری را فراهم خواهد آورد که مخاطبان بسیاری در آن به صورت روزانه و ممتد، فعالیت دارند. برندها و کسب و کارها نیز می‌توانند از همین بستر استفاده کرده و محصول یا خدمات خود را تبلیغ کنند.

در این مقاله از مجله آژانس تبلیغاتی هیوا، می‌خواهیم نگاهی به چیستی تبلیغات درون اپلیکیشنی داشته باشیم. این شیوه از تبلیغات از جمله جدید‌ترین و خلاقانه‌ترین راهکارهایی است که می‌توان به کمک آن به هرچه بیشتر دیده شدن برند، کمک کرد. در این مقاله درباره انواع این تبلیغات صحبت خواهیم کرد و مزایای آن را نیز بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

استفاده از تبلیغات درون اپلیکیشنی را می‌توان در زمره تبلیغات دیجیتال دانست. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله «کمپین‌ دیجیتال مارکتینگ» را مطالعه کنید.

تبلیغات درون اپلیکیشنی چیست؟

از نام این نوع از تبلیغات، به خوبی می‌توانیم پی ببریم که ماهیت آن چیست و به چه شکل انجام می‌شود. به بیان ساده، این نوع از تبلیغات را می‌توانیم به این شکل برای شما تعریف کنیم:

تبلیغات درون اپلیکیشنی (in app advertising)، به نوعی از تبلیغات گفته می‌شود از فضای درون اپلیکیشن‌ها برای تبلیغات استفاده می‌کند.

این نوع تبلیغات می‌تواند انواع و اقسام مختلفی داشته باشد؛ برای مثال، دو مورد از مهم‌ترین انواع تبلیغاتی که درون اپ‌ها مشاهده خواهید کرد، به صورت ویدیویی و یا به صورت بنری هستند. هر یک از آن‌ها نیز خود دارای انواع مختلفی هستند و زیرمجموعه‌های مخصوص به خود را دارند. طراحان گرافیک و سازندگان این دسته از تبلیغات، می‌توانند به راحتی از هر نوعی که خواستند برای رفع نیازهای مخاطب استفاده کنند.

شما می‌توانید از اپلیکیشن‌های خارجی نیز استفاده کنید. تبلیغات در اپ‌ها و سایت‌های خارجی می‌تواند میزان موفقیت کمپین بازاریابی شما را چندبرابر کند؛ برای اطلاعات بیشتر در این مورد، مقاله «نحوه تبلیغات در سایت های خارجی» را مطالعه کنید.

مزایای تبلیغات درون اپلیکیشنی چیست؟

درک مزایای این نوع از تبلیغات، می‌تواند به ما کمک کند که با آگاهی بیشتری آن را به کار بگیریم. تبلیغات درون اپلیکیشنی مزایای بسیاری برای هر کسب و کار به همراه خواهد داشت و از جمله این مزایای مهم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیشتر دیده شدن

اولین و مهم‌ترین چیزی که تبلیغات درون اپ‌ها برای ما به همراه خواهد داشت، بیشتر دیده شدن و افزایش آگاهی نسبت به برند است. آمار موجود نشان می‌دهد که هر کاربر، نزدیک به ۹۰ درصد از زمان استفاده از موبایل خود را درون اپلیکشن‌ها است و همین موضوع می‌تواند بستری مناسب برای معرفی برند به وجود آورد. اگر بتوانیم تبلیغات خود را درون اپ‌ها به گونه‌ای نمایش دهیم که از خلاقیت کافی برخوردار باشد و بتواند توجه مخاطب را به بیشترین میزان ممکن جلب کند، بدون شک موفقیت بسیار بیشتری نیز کسب خواهیم کرد.

افزایش نرخ تعامل مخاطب

از دیگر مزایای استفاده از تبلیغات درون اپلیکیشنی، می‌توان به افزایش نرخ تعامل مخاطب اشاره کرد. برخی از تبلیغات درون اپ‌ها به این شکل هستند که مخاطب را برای چند ثانیه، درگیر تبلیغات می‌کنند. هرچند که استفاده از این روش چندان توصیه نمی‌شود و می‌تواند موجب دلسردی مخاطب شود، اما باز هم می‌تواند او را برای چند لحظه هم که به تفکر وا دارد و نقشی از برند، محصول یا خدمات ما، در ذهن او ایجاد کند. بدون شک این نقش حک شده در ذهن مخاطب در آینده می‌تواند او را به سمت برند ما بکشاند.

هدف‌گذاری دقیق‌تر

یکی از مهم‌ترین مزایای که می‌توان برای تبلیغات درون اپلیکیشنی مطرح کرد، هدف‌گذاری دقیق‌تر است. این موضوع را می‌توان از دو جهت بررسی کرد؛ اول آنکه این شیوه از تبلیغات به شما این امکان را می‌دهد تا اپلیکیشن مناسبی را به عنوان بستری مرتبط با حوزه فعالیت برند خود انتخاب کنید. در این صورت مطمئن خواهید بود که تبلیغات شما، درست توسط همان افرادی دیده می‌شود که به دیدن تبلیغات شما نیاز دارند!

مسئله دوم، هوشمندی تبلیغات درون اپ‌ها است؛ این قابلیت نیز بسته به علایق و نیازهای مخاطب دارد و با بررسی و آنالیز رفتار مخاطب، مرتبط‌ترین تبلیغات را مطابق با نیازش، به او نشان خواهد داد.

شناخت مخاطب و ارائه دادن همان چیزی که او می‌خواهد، یکی از رازها موفقیت تبلیغات شماست. برای شناخت مخاطب، تحقیقات بازار مهم‌ترین فرایندی است که می‌توان انجام داد. برای آشنایی بیشتر با این فرایند، توصیه می‌کنیم مقاله «تحقیقات بازار چیست» را مطالعه فرمایید.

تبلیغات ارزان‌تر

تبلیغات درون اپلیکیشنی از جمله ارزان‌ترین شیوه‌های تبلیغاتی برای هر برند است. کسب و کارهایی که تازه شروع به کار کرده‌اند و هنوز بودجه لازم برای راه‌اندازی کمپین‌های کلان را ندارند، می‌تواند به تبلیغات درون اپ‌ها، به چشم یکی از پربازده‌ترین تبلیغات نگاه کنند؛ به عبارت دیگر، این نوع از تبلیغات نه‌تنها بسیار ارزان و مقرون بصرفه است، بلکه می‌تواند نتایج دلخواه شما را نیز به همراه داشته باشد.

بررسی و سنجش دقیق‌تر

در نهایت، مزیت دیگری که می‌توان برای تبلیغات اپلیکیشنی معرفی کرد، قابلیت بررسی و سنجش دقیق میزان پیشرفت کمپین تبلیغاتی است. با استفاده از قابلیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، شما می‌توانید آمار دقیقی از میزان بازدید مخاطبان خود داشته باشید، نقاط ضعف و قوت تبلیغات خود را بسنجید و در نهایت نیز برای پیشرفت و بهبود تبلیغات خود، راهکارهای مناسبی را در پیش بگیرید.

انواع تبلیغات درون اپلیکیشنی کدام است؟

همان طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، تبلیغات درون اپلیکیشنی دارای انواع مختلفی هستند. به صورت کلی، می‌توان آن‌ها را در دو دسته‌بندی زیر قرار داد که هرکدام نیز زیرمجموعه‌های خود را دارند:

دسته بندی تبلیغات اپلیکیشنی

تبلیغات ویدیویی (پویا)

همانطور که از نامش نیز پیداست، محتوای این نوع از تبلیغات به صورت ویدیویی به مخاطب نمایش داده می‌شود؛ معمولا این ویدیوها بسیار کوتاه هستند و در عرض چند ثانیه تمام می‌شوند. برای ساخت آن‌ها می‌توان از ویدیوهای ضبط‌شده یا انیمیشن استفاده کرد.

انواع تبلیغات ویدیویی به شرح زیر است:

  • تبلیغات پیش‌نمایشی (Pre-Roll Video Ads)

اگر اپی که قرار است در آن تبلیغات انجام دهید از جمله اپ‌های ویدیویی است، معمولا قبل از شروع ویدیوی اصلی، یک یا چند تیزر کوتاه تبلیغاتی پخش خواهد کرد. این تیزرهای کوتاه همان تبلیغات پیش‌نمایشی هستند و بیشتر در اپ‌هایی مانند یوتیوب، آپارات و… دیده می‌شوند.

  • تبلیغات بینابینی (Interstitial Video Ads)

این نوع را نیز می‌توان شبیه به نوع پیشین دانست؛ علاوه بر ابتدای شروع ویدیو، ممکن است در میان آن نیز شاهد این دسته از تبلیغات باشیم. اما نوع دیگری که برای تبلیغات بینابینی وجود دارد، به این شکل است که بین صفحات BREAK نمایش داده می‌شود؛ برای مثال اگر اپ مورد نظر شما، یک گیم باشد، تبلیغات بینابینی در بین هر مرحله به صورت خودکار نمایش داده می‌شود.

  • تبلیغات پاداشی (Rewarded Video Ad)

این مورد را احتمالا بسیار مشاهده کرده باشید. گاهی اوقات در برخی از اپ‌ها، کاربر برای آنکه بتواند از برخی امکانات اپ استفاده کند، باید ویدیوهای تبلیغاتی مشاهده کند. تماشای این ویدیوها در اصل کلیدی برای باز کردن آن قابلیت است و به آن تبلیغات پاداشی گفته می‌شود؛ زیرا کاربر با تماشای آن‌ها، پاداش دریافت می‌کند.

ساخت تیزر تبلیغاتی، اصول خاص خودش را دارد و پیروی از این اصول، می‌تواند راز موفقیت تبلیغات ما باشد. برای آشنایی بیشتر با این موضوع، مقاله «اصول ساخت تیزر تبلیغاتی» را مطالعه فرمایید.

تبلیغات بنری (ایستا)

نوع دیگری از تبلیغات درون اپلیکیشنی که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، تبلیغات نمایشی بنری، یا همان تبلیغات ایستا است. این تبلیغات ممکن است در گوشه‌ای از صفحه نمایش داده شود یا اینکه در بین صفحات Break در نظر مخاطب قرار بگیرد.

از جمله انواع تبلیغات بنری درون اپلیکیشنی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تبلیغات بنری استاندارد (Standard Banner Ad)

ساده‌ترین نوع از تبلیغات بنری درون اپ‌ها است که به صورت برچسبی کوچک در گوشه صفحه نمایش داده می‌شود. این تبلیغات معمولا فضای دید مخاطب را اشغال می‌کند و چندان مورد توجه او قرار نمی‌گیرد.

  • تبلیغات بنری بینابینی (Interstitial Web View Ad)

این نوع را می‌توان مشابه با نوع ویدیویی بینابینی دانست. بنرهای بینابینی، معمولا بین صفحات BREAK نمایش داده می‌شوند و چندان موجب آزار مخاطب نخواهند شد.

  • تبلیغات بنری همسان (Native Banner Ad)

این نوع را می‌توان بهترین نوع تبلیغات بنری دانست؛ زیرا طوری به کاربر نمایش داده می‌شود که گویی جزیی از بطن خود اپلیکیشن است. این نوع نه‌تنها موجب اذیت کاربر نمی‌شود، بلکه می‌تواند تجربه او را بهبود ببخشد و به بیشترین میزان ممکن نیز مورد توجه او قرار بگیرد.

روش‌هایی برای بهینه‌سازی تبلیغات درون اپلیکیشنی

اگر قصد استفاده از این شیوه تبلیغاتی را دارید، بدون شک باید اصولی را نیز در نظر داشته باشید. رعایت و پیروی از این اصول، می‌تواند به شما کمک کند که تبلیغات بهینه‌تری داشته باشید و بتوانید هرچه سریع‌تر به خواسته‌ها و اهداف بازاریابی خود دست پیدا کنید.

از جمله مهم‌ترین و مفید‌ترین راهکارهای بهینه‌سازی تبلیغات درون اپلیکیشنی می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • اولین و مهم‌ترین موردی که می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت شما باشد، کمک گرفتن از افراد متخصص است. برای راه‌اندازی کمپین با این شیوه، بهتر است به سراغ افراد مجرب بروید.
  • در مرحله بعدی، بهتر است که مخاطبان خود را بیشتر بشناسید. فرایند تحقیقات بازار به شما کمک خواهد کرد که به درک بیشتری از مخاطبان و بازار هدف خود برسید و همان چیزهایی که آن‌ها می‌خواهند را به آن‌ها ارائه دهید.
  • شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) و ارزش طول عمر مشتری (LTV) را به درستی محاسبه کنید. این دو به شما کمک خواهند کرد که اولا بودجه لازم را به درستی برای کمپین خود در نظر بگیرید و دوم آنکه بدانید در نهایت، چقدر سود خواهید کرد.
  • تبلیغات را برای کاربر شخصی‌سازی کنید؛ این کار باعث می‌شود که کاربر شما، نه‌تنها از مشاهده تبلیغات درون اپ اذیت نشود، بلکه تجربه خوبی نیز در این میان به دست خواهد آورد.
  • در نهایت، سنجش کمپین را نیز فراموش نکنید. اگر فکر می‌کنید که در قسمتی از کمپین شما ضعف وجود دارد و نیازمند تغییر است، از آن نترسید، تجربه کنید و اصلاح کنید تا در نهایت به بهترین نسخه از تبلیغات برسید.

جملات کلیدی

  • تبلیغات درون اپلیکیشنی یکی از ساده‌ترین تبلیغات دیجیتال است و می‌تواند بازدهی بسیاری برای کسب و کارها داشته باشد.

بازدهی تبلیغات درون اپلیکیشنی

  • مهم‌ترین مزیت تبلیغات درون اپلیکیشنی آن است که می‌تواند باعث هرچه بیشتر دیده شدن محصولات و خدمات شما شود.

مزیت تبلیغات درون اپلیکیشنی

  • تبلیغات درون اپلیکیشنی می‌تواند این قابلیت را برای شما فراهم آورد که میزان پیشرفت کمپین خود را به صورت دقیق بسنجید.

میزان پیشرفت کمپین در تبلیغات درون اپلیکیشنی

  • تبلیغات درون اپلیکیشنی را می‌توان به دو دسته ویدیویی و بنری دسته‌بندی کرد. هر کدام نیز دارای زیرمجموعه‌های مخصوص خود هستند در جای خود به کار می‌روند.

 

سوالات متداول

تبلیغات درون اپلیکیشنی چیست؟

به نوعی از تبلیغات گفته می‌شود که درون آپ‌ های مختلف انجام می‌شود و می‌توان یکی از بهترین شیوه‌های تبلیغاتی باشد.

مزایای تبلیغات درون اپلیکیشنی چیست؟

این شیوه می‌تواند بسیار ارزان و پربازده باشد. به علاوه می‌تواند موجب بیشتر دیده شدن برند شود و امکان هدف‌گذاری دقیق را نیز برای برند فراهم کند.

انواع تبلیغات اپلیکیشنی کدام است؟

این نوع از تبلیغات را می‌توان به دو نوع ویدیویی و نمایشی تقسیم‌بندی کرد. هرکدام نیز زیرمجموعه‌های خود را دارند و در جای خاص خود به کار می‌روند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *