آشنایی با چیستی انواع آژانس تبلیغاتی

انواع آژانس تبلیغاتی

اگر صاحب یک کسب‌وکار هستید یا برند خودتان را دارید، بدون شک نیاز به تبلیغات نیز خواهید داشت. به عنوان مدیر یک کسب‌وکار، به‌ خوبی می‌دانید که حیات و ممات و موفقیت شما، به جذب مشتریان تازه و مخاطبان جدید بستگی دارد. نیل به این هدف نیز جز از طریق تبلیغات، معرفی برند و محصولات تازه به دیگران، ممکن نخواهد بود.

بهترین کار برای تبلیغات، آن است که کا را به دست کاردانش بسپاریم. یک آژانس تبلغیاتی در حقیقت متخصصی است که می‌تواند شما را در این راه یاری کند. اما ماهیت انواع  آژانس تبلیغاتی دقیقا چیست؟ در این مقاله از وب‌سایت هیوا، می‌خواهیم پیرامون همین موضوع با شما صحبت کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما همراه باشید.

 

آژانس تبلیغاتی چیست؟

اولین سوالی که در این مقاله باید به آن پاسخ دهیم، آن است که اصلا انواع آژانس تبلیغاتی چیست؟ ماهیت این آژانس‌ها چیست و دلیل اینکه به وجود آمده‌اند چه چیزی است؟ به ساده‌ترین و همه‌فهم‌ترین بیان ممکن می‌توانیم چنین بگوییم که:

آژانس تبلیغاتی، در حقیقت مجموعه‌ای است که در زمینه تبلیغات فعالیت می‌کند؛ این مجموعه از صفر تا صد تبلیغات و بازاریابی برند را مدیریت می‌کنند و در ازای دریافت دستمزد، اهداف تبلیغاتی کارفرما (کسب‌وکارها) را برآورده می‌کنند. این آژانس‌های اغلب نهادی خصوصی و غیرانتفاعی هستند.

آژانس تبلیغاتی چیست؟
آژانس تبلیغاتی چیست؟

 

هدف از تاسیس چنین آژانس‌هایی، کمک به افراد غیرمتخصص در زمینه بازاریابی و تبلیغات است. همان‌طور که در مقدمه نیز به آن اشاره کردیم، بسیاری از کسب‌وکارها برای آنکه بتوانند خود، محصول یا خدماتشان را به مخاطبان معرفی کنند، نیاز به کمک‌های تخصصی دارند. انواع آژانس تبلیغاتی دقیقا برای ارائه چنین خدماتی به وجود آمده‌اند.

 

انواع آژانس تبلیغاتی چه خدماتی ارائه می‌دهند؟

این دسته از آژانس‌ها، طیف وسیعی از خدمات و وظایف را به کارفرماها ارائه می‌دهند. کارفرما می‌تواند تنها برای برخی از خدمات خاص به انواع آژانس تبلیغاتی مراجعه کند، یا اینکه از صفر تا صد بازاریابی و تبلیغات خود را به آن‌ها بسپارد.

خدمات و وظایف انواع آژانس تبلیغاتی
خدمات و وظایف انواع آژانس تبلیغاتی

از جمله مهم‌ترین خدمات و وظایف انواع آژانس تبلیغاتی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • انجام فرایند تحقیقات بازار
  • ساخت و ارائه ایده‌های متنوع
  • انتخاب یا طراحی استراتژی بازاریابی
  • اجرای طرح‌ها در جامعه هدف
  • عملی‌کردن روش‌های تبلیغاتی مختلف
  • فعالیت در حوزه تبلیغات دیجیتال
  • تبلیغات در فضای اینترنت
  • استفاده از گوگل ادز و تبلیغات کلیکی
  • مدیریت رسانه‌های اجتماعی
  • ساخت تیزر تبلیغات تلویزیونی
  • تولید و جذب سرنخ برای وب‌سایت
  • طراحی و سئو سایت برای بازدید بیشتر و…

 

اولین قدم برای داشتن تبلیغات مفید و پربازده، آن است که مخاطبان و جامعه هدف خود را بشناسید. انجام این کار، از طریق فرایندی به اسم تحقیقات بازار امکان‌پذیر خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، مقاله «تحقیقات بازار چیست» را مطالعه کنید.

 

انواع آژانس تبلیغاتی کدام است؟

اکنون رسیدیم سر اصل مطلب؛ با توجه به خدماتی که این آژانس‌ها ارائه می‌دهند، می‌توان آن‌ها را در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داد. هر یک از انواع آژانس تبلیغات در زمینه‌ای خاص فعالیت دارد و می‌تواند با خدمات خود، نیاز شما را در زمینه بازاریابی، برطرف کند.

متداول‌ترین انواع آژانس تبلیغاتی در ایران موارد زیر است:

آژانس تبلیغات تمام خدمت (Full service Agencies)

همان طور که از نام این دسته از آژانس‌ها نیز به خوبی پیداست، محدوده خدمات آن بسیار وسیع است. تمام خدماتی که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم را می‌توانید از این دسته از آژانس‌ها دریافت نمایید. اگر به عنوان یک کسب‌وکار تازه‌کار هیچ اطلاعی از چم و خم دنیای بازاریابی ندارید و می‌خواهید از صفر شروع کنید، این دسته از آژانس‌ها می‌توانند بهترین انتخاب برای شما باشند.

 

 

آژانس تبلیغاتی تمام خدمت
آژانس تبلیغاتی تمام خدمت

آژانس تبلیغاتی تخصصی (Specialized service agencies)

برخلاف نوع قبلی، این دسته از آژانس‌ها طیف خدماتی کمتری را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. این آژانس‌ها تنها در حوزه‌های خاص بازاریابی و تبلیغات فعالیت دارند و نمی‌توان برای تمام فرایند‌های این کار به آن‌ها مراجعه کرد. برای مثال برخی از آژانس‌های تخصصی، تنها در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند. خوبی این دسته از آژانس‌ها آن است که می‌توانید از نتیجه کار و خواسته خود، اطمینان کامل داشته باشید.

 

آژانس تبلیغاتی درون سازمانی (In-house advertising Agency)

سازمان‌های بسیار بزرگ یا هولدینگ‌ها، معمولا تبلیغات خود را به صورت درون سازمانی انجام می‌دهند. در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ، معمولا یک دپارتمان بازاریابی وجود دارد و این دسته از انواع آژانس تبلیغاتی، دقیقا مصداق همان دپارتمان‌ها هستند. آژانس‌های درون سازمانی شناخت و آگاهی بیشتری نسبت به نیازهای سازمان دارند و می‌توانند برای کاهش هزینه‌ها نیز گزینه مناسبی باشند.

آژانس تبلیغاتی درون سازمانی
آژانس تبلیغاتی درون سازمانی

 

آژانس یا بوتیک خلاقیت (Creative Boutiques)

خانه یا بوتیک خلاقیت را تا حدودی می‌توان یکی از زیرمجموعه‌های انواع آژانس تبلیغاتی در نظر گرفت. همانطور که از نامشان نیز پیداست، این دسته از آژانس‌ها به شما خلاقیت می‌فروشند! طرح ایده‌های خلاقانه و نو، وظیفه اصلی این دسته آژانس‌ها است. بسیاری از دیگر انواع آژانس تبلیغاتی ممکن است در زمان نیاز، به بوتیک‌های خلاقیت مراجعه کنند. این بوتیک‌ها برای تبلیغات بصری، بهترین گزینه خواهند بود.

 

آژانس‌های خریداری رسانه (Media Buying Agencies)

خدمات و وظایف این دسته از آژانس‌ها معمولا متفاوت از آن چیزی است که تا به اینجا خواندید. آژانس خرید رسانه، کارش خرید رسانه نیست، بلکه با توجه به نیازهایی که کسب‌وکار شما دارد و همچنین منابعی که شما در اختیارش قرار می‌دهید، بهترین بستر برای تبلیغات را برای شما انتخاب خواهد کرد. این آژانس‌ها می‌توانند اهداف شما بررسی کرده و سپس برای زمان و فضای مناسب تبلیغات، به شما مشاوره خواهند داد.

آژانس‌های خریداری رسانه
آژانس‌های خریداری رسانه

 

آژانس تبلیغاتی یکپارچه (Integrated Advertising Agency)

این نوع از انواع آژانس تبلیغاتی را می‌توان یک درجه بالاتر از آژانس‌های تمام خدمت دانست. خدمات این دسته از آژانس‌ها فراتر از تمام آژانس‌هایی است که در این فهرست ذکر شده‌اند. شما می‌توانید حتی برای برندسازی کسب‌وکار خود نیز از این دسته از آژانس‌ها کمک بگیرید. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که هزینه و دستمزد این دسته از آژانس‌ها به مراتب بالاتر از انواع دیگر است.

 

برای موفقیت در دنیای کسب‌وکار، داشتن نام و اعتبار، به برند و برندسازی بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله «برند چیست و برندسازی چطور انجام می‌شود» را مطالعه کنید.

 

آژانس تبلیغاتی تعاملی (Interactive Agencies)

آژانس‌های تعاملی، به طور ویژه در حیطه تبلیغات دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ به شما کمک خواهند کرد. اگر بخواهید برند و اسم و رسم خود را در فضای اینترنت به مخاطبان بشناسانید، این دسته از آژانس‌ها بهترین انتخاب برای شما خواهند بود. هر آن چیزی که مربوط به اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و دیگر رسانه‌های آنلاین باشد، در تخصص این دسته از آژانس‌ها نیز قرار خواهد گرفت.

 

می‌توان اینطور ادعا کرد که بخش عظیمی از موفقیت هر برند، به تبلیغات دیجیتال بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، توصیه می‌کنیم که مقاله «کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست» را مطالعه کنید.

سوالات متداول

آژانس بازاریابی چیست؟
مجموعه خصوصی است که می‌تواند نیازهای هر کسب‌وکار را به تبلیغات و بازاریابی، برطرف کند.

آژانس بازاریابی چه خدماتی ارائه می‌دهد؟
هر چیزی که برای بازاریابی و تبلیغات یک برند به آن نیاز داشته باشد؛ از تحقیقات بازار گرفته تا طرح استراتژی بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ، سئو و…

متداول‌ترین انواع آژانس‌های تبلیغاتی کدام است؟
آژانس‌های یکپارچه، تمام خدمت، تعاملی، تخصصی، آژانس‌های درون سازمانی، بوتیک خلاقیت و همین طور آژانس‌های خرید رسانه، از انواع آن هستند.
امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *