تبلیغات مقایسه‌ای چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

تبلیغات مقایسه ای چیست

هر روز از زندگی ما، از انواع و اقسام مقایسه‌ها تشکیل شده است. ما هر روزه هزاران چیز مختلف را با هم مقایسه می‌کنیم، بهتر یا بدتر بودن آن‌ها را می‌سنجیم و در نهایت آن چیزی که به نظرمان مناسب‌تر است را انتخاب می‌کنیم. به عبارت دیگر، بسیاری از تصمیم‌گیری‌های روزمره زندگی ما، بر اساس مقایسه کردن صورت می‌گیرد. برای انتخاب برندی خاص و خرید محصولات آن نیز اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد، مقایسه آن با دیگر برندهاست.

برندهای مختلف نیز به خوبی از این موضوع آگاه هستند و می‌دانند که مقایسه کردن برای مخاطبان چقدر اهمیت دارد. برند با نظر به همین موضوع، سعی می‌کنند در تبلیغات و بازاریابی نیز از مقایسه استفاده کنند و درست همین جاست که پای تبلیغات مقایسه‌ای به ماجرا باز می‌شود. در این مقاله از آژانس تبلیغاتی هیوا، با مفهوم تبلیغات مقایسه‌ ای و ویژگی‌های آن آشنا خواهیم شد. به علاوه چند نمونه از تبلیغات مقایسه‌ای موفق را نیز مرور خواهیم کرد.

تبلیغات مقایسه‌ای چیست؟

مفهوم این استراتژی از تبلیغات به خوبی از نام آن پیداست. اگر بخواهیم به ساده‌ترین بیان ممکن این نوع از تبلیغات را تعریف کنیم، می‌توانیم بگوییم که:

تبلیغات مقایسه‌ای، به گونه‌ای از تبلیغات گفته می‌شود که در آن، دو محصول یا خدمات دو برند مختلف، با یکدیگر مقایسه می‌شوند. طرف اول برندی قرار می‌گیرد که قرار است محصول یا خدمات خود را معرفی کند و طرف دوم، برندی دیگر، یا برندی فرضی قرار خواهد گرفت.

 

معرفی محصول در تبلیغات مقایسه ای

 

شرکت‌ها و برندهای بزرگ و مطرح در سطح جهان، ممکن است که رقبای خود را به عنوان طرف دوم قرار دهند و محصولات و خدمات خود را با محصولات و خدمات آن برند مقایسه کنند. برندهای کمتر شناخته‌شده، ممکن است محصولات خود را با محصولات یک برند بی‌نام و نشان یا فرضی مقایسه کنند؛ برندی که حتی ممکن است وجود خارجی نداشته باشد.

هدف از تبلیغات مقایسه‌ای چیست؟

اینکه یک برند از مقایسه کردن در تبلیغات خود چه سودی می‌برد، به خوبی آشکار است. زمانی که ما از تبلیغات مقایسه‌ای برای معرفی محصول خود استفاده می‌کنیم، در واقع می‌خواهیم ویژگی‌های منحصر به فرد و مزایای محصولات خود را به مخاطبان معرفی کنیم. به عبارت دیگر، می‌توان هدف از تبلیغات مقایسه‌ای را:

برجسته کردن ارزش محصول و خدمات یک برند نسبت به برندهای دیگر دانست.

 

هدف تبلیغات مقایسه ای

 

برای مثال، ویژگی‌ منحصر به فرد محصول یا خدمات ما، ممکن است قیمت پایین‌تر آن نسبت به دیگر محصولات باشد؛ یا اینکه ممکن است بخواهیم روی امکانات تازه و خلاقانه محصول خود تمرکز کنیم.

به صورت کلی، هر چیزی که بتواند محصول ما را از دیگر محصولات مشابه متمایز کند، می‌تواند به عنوان دست‌مایه‌ای برای تبلیغات مقایسه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد.

مزایای تبلیغات مقایسه‌ای چیست؟

به کارگیری استراتژي تبیلغات مقایسه‌ای در بازاریابی، می‌تواند مزایای بسیاری برای برند ما به دنبال داشته باشد. از جمله مهم‌ترین مزایای این روش از تبلیغات، به شرح زیر است:

باعث افزایش آگاهی از برند شما می‌شود

تبلیغات مقایسه‌ای می‌تواند بهترین راهکار برای افزایش آگاهی از برند باشد. به‌خصوص اگر تبلیغات ما به اندازه کافی خلاقانه باشد و بتواند وایرال شود، مي‌تواند کمک شایانی به شناخته‌شدن برند کند.

 

خلاقیت در تبلیغات مقایسه ای

 

باعث افزایش مشتری می‌شود

در اثر شناخته‌شدن برند، بدون شک مخاطبان و مشتریان ما نیز بیشنر خواهند شد؛ هراندازه که برند ما بیشتر دیده شود، به همان اندازه نیز دنبال‌کنندگان آن بیشتر خواهند شد. زمانی که مخاطبان ما بیشتر شوند، آن‌گاه است که می‌توانیم با کمک استراتژي‌های مختلف، آن‌ها را به مشتریان واقعی تبدیل کنیم.

باعث افزایش وفاداری مشتری می‌شود

از دیگر نتایج تبلیغات مقایسه‌ای، افزایش وفاداری مشتریان است. زمانی که مشتری بداند ارزش‌های و ویژگی‌های محصولی که خریداری می‌کند چیست، بدون شک وفاداری او نسبت به برند و محصولات آن نیز بیشتر خواهد شد. آمار نشان می‌دهد که مشتری وفادار، سود بیشتری برای هر برند دارد.

مهم‌ترین نکات تبلیغات مقایسه‌ای چیست؟

درست مثل هر استراتژي دیگری در بازاریابی، تبلیغات مقایسه‌ای نیز استراتژي‌ها و نکات خاص خودش را دارد. به کارگیری این استراتژي‌ها به کمک خواهند کرد که تبلیغات پربازده‌تری داشته باشیم و بتوانیم مشتریان بیشتری را به برند خود جذب کنیم.

از جمله مهم‌ترین نکات تبلیغات مقایسه‌ای می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

ارزش‌ها را با هم مقایسه کنید

مهم‌ترین چیزی که باید در تبلیغات مقایسه‌ای آن را به یاد داشته باشید، برجسته کردن ارزش‌های محصولتان است. حال این ارزش می‌تواند هر چیزی باشد، قیمت کمتر، کیفیت بیشتر، امکانات تازه، مزایا و غیره.

فرصت امتحان کردن فراهم کنید

همیشه گفته‌اند که شنیدن کی بود مانند دیدن؛ برای همین اگر بتوانید این فرصت را برای مشتری فراهم کنید که محصول شما در کنار محصولات دیگر تست و امتحان کند، می‌توانید به فروش بیشتر آن، کمک شایانی کنید.

 

بهترین راهکار تبلیغات مقایسه ای

 

از نظر مشتریان استفاده کنید

برای محصولات فعلی خود نظرسنجی تهیه کنید، از مشتریان و مصرف‌کنندگان فعلی بخواهید تا درباره محصول شما نظر دهند. سپس با استفاده از همین نظرات، شما می‌توانید تبلیغات مقایسه‌ای تهیه کنید و در آن به مخاطبان، تغییرات و بهبودهای بیشتری را بر اساس همان نظرات، نوید بدهید.

تجربه مشتریان را به نمایش بگذارید

روش دیگری که می‌توانید در آن برای بهبود تبلیغات مقایسه‌ای خود استفاده کنید، نمایش تجربه مشتریان است. شما می‌توانید ویدیوهایی از تجربه مشتریان در زمان استفاده از محصولات خود تهیه کنید و سپس با پخش آن‌ها، به جذب حداکثری مخاطب کمک شایانی کنید.

از آمار و اعداد استفاده کنید

یکی از بهترین راهکارها برای تبلیغات مقایسه‌ای، استفاده از آمار و ارقام است. شما می‌توانید برای محصول یا خدمات خود، آماری را ارائه دهید و آن را با آمار استفاده از محصول یا خدمات دیگر برندها، مقایسه کنید. مثلا می‌توانید بگویید که آمار استفاده از فلان محصول، ۷۰ درصد بیشتر از محصولات فلان برند است.

از تصاویر در کنار هم استفاده کنید

هرچقدر هم که از تفاوت محصول خود با دیگر محصولات بگویید، باز هم هیچ چیز نمی‌تواند جای تصاویر را بگیرد. درست به همین دلیل، برای اینک بتوانید تبلیغات مقایسه‌ای تاثیرگذارتری داشته باشید، بهتر است که از تصاویر مقایسه‌ای در کنار هم استفاده کنید.

موفق‌ترین نمونه‌های تبلیغات مقایسه‌ای

استفاده از تبلیغات مقایسه‌ای برای بازاریابی، در سال‌های اخیر حسابی مورد توجه قرار گرفته است. در این بخش قصد داریم تا موفق‌ترین نمونه‌های تبلیغات مقایسه‌ای را برای شما نام ببریم تا بتوانید از آن‌ها الهام گرفته و تبلیغات خود را آغاز نمایید:

  1. ترب و دیجی‌کالا

این دو پلتفرم ایرانی، هر دو در زمینه فروش محصولات مختلف فعالیت دارند، در این اواخر ترب تبلیغات مقایسه‌ای را راه انداخت که در آن، خرید ارزان‌تر از برند خود را با دیجیکالا مقایسه کرده بود.

  1. تپسی و اسنپ

شرکت تپسی و اسنپ از جمله شرکت‌های تاکسی اینترنتی در ایران هستند؛ تپسی در تبلیغات مقایسه‌ای اخیر خود، سعی داشت تا ویژگی‌های منحصر به فرد خود را با رقبا مقایسه کند و مخاطبان بیشتری را جذب نماید.

  1. بانک ملت و سایر بانک‌ها

بانک ملت نیز به عنوان یک بانک دولتی، به تازگی به تبلیغات مقایسه‌ای روی آورده و ویژگی‌ها، امکانات و تسهیلات خود را با دیگر بانک‌های ایرانی مقایسه کرده است. تبلیغات این بانک را می‌توان نمونه‌ای موفق از تبلیغات مقایسه‌ای در سال‌های اخیر دانست.

  1. درگاه پرداخت اینترنتی سپ

سپ اولین درگاه پرداخت اینترنتی در ایران است. این برند با دست گذاشتن روی همین ویژگی، سعی داشت خود را از نمونه‌های موجود دیگر، متمایز کند. نکته‌ای که در بخش‌های قبلی نیز به عنوان یکی از استراتژي‌های تبلیغات مقایسه‌ای، به آن اشاره کردیم.

  1. رایتل و دیگر اپراتورها

از دیگر نمونه‌های موفق تبلیغات مقایسه‌ای در ایران، می‌توان به تبلیغات رایتل در مقایسه با ایرانسل و همراه اول اشاره کرد. رایتل در این تبلیغات، سرعت اینترنت همراه خود را با دو اپراتور دیگر مقایسه و آن را سریع‌تر از بقیه معرفی کرد.

سوالات متداول

تبلیغات مقایسه‌ای چیست؟

به تبلیغاتی که در آن از مقایسه دو محصول یا خدمات دو برند استفاده می‌شود، تبلیغات مقایسه‌ای گفته می‌شود.

هدف از تبلیغات مقایسه‌ای چیست؟

هدف از این نوع استراتژی تبلیغاتی، تمرکز بر روی ویژگی‌های منحصر به فرد یک محصول و متمایز کردن آن از محصولات دیگر است.

مزایای تبلیغات مقایسه‌ای چیست؟

آگاهی از برند را افزایش می‌دهد، می‌تواند مخاطبان برند را بیشتر کند، آن‌ها را به مشتری واقعی تبدیل کند و در نهایت، موجب افزایش وفاداری مشتریان شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *