گوگل ادز چیست و چه تاثیری بر بازاریابی دارد؟

تاثیر گوگل ادز بر بازاریابی

گوگل ادز یا همان تبلیغات گوگل، از جمله مهم‌ترین ابزارهایی است که امروزه در بازاریابی دیجیتال از آن استفاده می‌شود. سیستم تبلیغات گوگل، می‌تواند به برندها این کمک را کند که با استفاده از شیوه‌های مختلف،  تبلیغات خود را در سایت‌های گوناگون در معرض دید مشتریان قرار دهند و در نتیجه آن نیز بتوانند فروش خود را افزاش دهند. ولی سوال اصلی اینجاست که آیا گوگل ادز واقعا می‌تواند در بازاریابی تاثیرگذار باشد؟

در این مقاله از مجله آژانس تبلیغاتی هیوا، می‌خواهیم به همین مسئله بپردازیم. ابتدا خواهیم دید که اصلا گوگل ادز چیست و چه کاربردی دارد. سپس به سراغ مزایای آن برای کسب و کارها خواهیم رفت. در ادامه نیز خواهیم دید که این سیستم، برای چه کسب و کارهایی مناسب است و نقش آن در بازاریابی داخل ایران چیست. با ما همراه باشید تا پاسخ تمام این سوالات را در کنار هم مطالعه کنیم.

استفاده از گوگل ادز، در زمره کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرد. اگر دوست دارید بدانید که دیجیتال مارکتینگ چه مفهومی دارد و راه‌اندازی کمپین‌های آن به چه صورت است، می‌توانید مقاله «کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست» را مطالعه کنید.

گوگل ادز چیست و چه کاربردی دارد؟

اولین چیزی که در این مقاله باید به آن بپردازیم، چیست و نیستی گوگل ادز است. برای پاسخ به این سوال، می‌توانیم گوگل ادز یا سیستم تبلیغات گوگل را به این صورت تعریف کنیم:

این سیستم، یک بستر تبلیغاتی است که در ازای دریافت پول از برندهای مختلف، برند را در وبسایت‌های مختلف تبلیغ می‌کند. این سیستم تبلیغات توسط شرکت گوگل ارائه شده است و می‌توان آن را به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های تبلیغات کلیکی دانست.

گوگل ادز چیست

طرز کار گوگل ادز بسیار آسان است؛ زمانی که شما به عنوان یک مخاطب کلیدواژه‌ای را در گوگل سرچ می‌کنید، علاوه بر وبسایت‌هایی که نتیجه جستجوی شما هستند، معمولا یک یا چند تبلیغ نیز بر اساس همان کلیدواژه مشاهده خواهید کرد. این نتایج در صفحه اول گوگل، با برچسب «AD» نمایش داده می‌شوند.

همین موضوع می‌تواند به سود برندها باشد و باعث هرچه بیشتر دیده شدن آن‌ها شود. زمانی که شما از سرویس گوگل ادز استفاده می‌کنید، وبسایت شما به عنوان یکی از تبلیغات گوگل در صفحه اول و در رتبه‌های بالای این صفحه، نمایش داده خواهد شد. با این کار، مخاطبان بیشتری به وبسایت جذب خواهند شد و احتمال اینکه از محصولات یا خدمات شما استفاده کنند، چندبرابر خواهد شد.

هر برند برای آنکه بتواند به کار خود رونق دهد، لازم است که یک وبسایت داشته باشد. اما دلایل راه‌اندازی وبسایت‌ برای برندها تنها به این موارد محدود نمی‌شود؛ برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله «اهمیت طراحی سایت برای کسب و کارها» را مطالعه کنید.

گوگل ادز چه مزایایی به همراه دارد؟

بر اساس آمارهای به دست آمده و تحقیقات که انجام شده است، استفاده از گوگل ادز همیشه می‌تواند برای کسب و کارها مزیت داشته باشد. آمار مذکور، نشان داده‌اند که استفاده از سرویس تبلیغات گوگل، می‌تواند نرخ کلیک ۸ درصدی برای شما به همراه داشته باشد؛ یا اینکه می‌تواند حدود ۱۸۰ میلیون بار ایمپرشن برای شما به ارمغان بیاورد. به‌علاوه، می‌تواند حدود ۴۰ درصد فروش شما را نیز افزایش دهد.

از دیگر مزایای استفاده از گوگل ادز برای برندها، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

افزایش قدرت رقابت

استفاده گوگل ادز، می‌تواند وبسایت و تبلیغات شما را در رتبه‌های بالاتری از صفحه نتایج گوگل قرار دهد. به همین دلیل، قدرت رقابت شما با دیگر وبسایت‌ها بیشتر خواهد شد و عملا می‌توانید یک پله بالاتر از آن‌ها باشید.

افزایش قدرت رقابت در استفاده از گوگل ادز

بالا بردن ترافیک سایت

زمانی که رتبه بالاتری در گوگل داشته باشید و راحت‌تر در نتایج گوگل دیده شوید، بدون شک ترافیک سایت شما نیز بالا خواهد رفت. بالا رفتن ترافیک به این معناست که افراد بیشتری از سایت شما دیدن می‌کنند و در نتیجه، امکان اینکه مشتریان و فروش شما نیز افزایش پیدا کند، بسیار بیشتر خواهد شد.

تبلیغات برای مخاطبان هدف

سیستم تبلیغات گوگل بسیار پیچیده است و می‌تواند علایق و سلایق مخاطبان را دنبال کرده و تشخیص دهد. این سیستم می‌تواند بر اساس جستجوهای مخاطبان در گوگل، وبسایت‌ها و برندهایی را به آن پیشنهاد دهد که ببا جستجوهای قبلی آن‌ها ارتباط داشته‌اند. با همین قابلیت، شما می‌توانید تبلیغاتی هدفمند در گوگل داشته باشد و بخش خاصی از مخاطبان را هدف قرار دهید.

امکان کنترل بودجه

اختصاص بودجه برای تبلیغات، همیشه یکی از دغدغه‌های برندها بوده و هست. استفاده از سیستم تبلیغات گوگل به شما این اجازه را خواهد داد که بتوانید بودجه خود را کنترل کنید. با این سیتسم، شما می‌توانید تعیین کنید که هر روز یا هر ماه، چه تعداد کلیک برای تبلیغات شما وجود داشته باشد و بالاتر از این سقف، برای شما هزینه‌ای تازه به ارمغان نیاورد.

امکان سنجش میزان موفقیت

و در آخر، استفاده از گوگل ادز می‌تواند این امکان را برای برندها فراهم آورد که میزان اثرگذاری تبلیغات و بازدهی آن‌ها را بسنجند. این سیستم شما را قادر می‌سازد که بتوانید میزان دیده شدن و موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی خود را بسنجید و در صورت لزوم، نسبت به بهبود آن‌ها اقدام کنید.

گوگل ادز برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

دانستن اینکه چه کسب و کارهایی می‌توانند بیشترین میزان سود را از گوگل ادز داشته باشند، بسیار اهمیت دارد. تصور کنید که شم صاحب یک برند هستید و می‌خواهید از این سیستم استفاده کنید، بدون شک در ابتدا باید بدانید که آیا کسب و کار شما با این سیستم سازگاری دارد یا نه، سپس باید برای استفاده از آن، اقدام کنید.

از جمله کسب و کارهایی که می‌توانند بیشترین استفاده را از گوگل ادز ببرند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کسب و کارهایی که در حوزه نیش مارکتینگ فعالیت دارند؛ برندهایی که کالاهای لوکس و کمیاب را به فروش می‌رسانند.

کسب و کارهای مناسب با گوگل ادز

  • کسب و کارهایی که محصولات یا خدمات ضروری به مخاطبان ارائه می‌دهند؛ برای مثال خدمات لوله‌کشی را می‌توان در این دسته جای داد.
  • کسب و کارهایی که هزینه تبلیغات کلیکی آن‌ها به نسبت دیگر مشاغل کمتر است؛ مثلا حوزه‌های سرگرمی، هنر، تجارت آنلاین، خدمات سفر و مهمانداری در این بخش قرار می‌گیرند.
  • کسب‌وکارهایی که محصولات یا خدمات آن‌ها گران‌قیمت است؛ برای مثال جراحی‌های زیبایی یا فروش البسه مجلسی یا عروس را می‌توان جزو همین مورد در نظر گرفت.
  • کسب و کارهایی که ارزش طول عمر مشتری (customer lifetime value) در آن‌ها بسیار زیاد است؛ در این کسب و کارها، ارزش کلی مشتری بسیار زیاد است و تلاش بر آن است که مشتری تا بیشترین زمان ممکن در کنار برند باقی بماند.
  • کسب و کارهایی که به عنوان نمایندگی‌های برندی بزرگ و شناخته‌شده فعالیت می‌کنند و …

هزینه تبلیغات در گوگل ادز چقدر است؟

هزینه استفاده از سرویس گوگل ادز، به معیارهای بسیاری بستگی دارد. از جمله مواردی که می‌تواند در هزینه استفاده و تبلیغ در گوگل دخیل باشند، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • میزان رقابت کلمه کلیدی
  • صنعت و حیطه فعالیت برند
  • موقعیت جغرافیایی مخاطبان هدف
  • کیفیت کمپین‌های تبلیغاتی که توسط برند راه‌اندازی شده‌اند
  • کیفیت وبسایت برند و …

با کنار هم قرار دادن تمام این مسائل، می‌توان به طور کلی بیان کرد که هزینه استفاده از سرویس گوگل ادز، چیزی حدود ۲.۳ دلار است. پرداخت هزینه تبلیغات در گوگل، باید از طریق ارزهایی باشد که گوگل آن‌ها را به رسمیت می‌شناسد.

درست به همین دلیل است که کاربران و برندهای ایرانی، نمی‌توانند به صورت مستقیم از گوگل ادز استفاده کنند، زیرا که به دلیل تحریم‌های بانکی موجود، امکان پرداخت ریالی برای کاربران داخل ایران وجود ندارد. برای استفاده از سرویس گوگل ادز در ایران، افراد باید از روش‌های غیرمستقیم اقدام کنند.

یکی از این روش‌ها، همکاری با شرکت‌های واسطه است. این شرکت‌ها هزینه استفاده از سرویس گوگل ادز را به صورت ریالی از شما دریافت کرده و سپس با تبدیل آن به ارزهای مورر قبول گوگل، هزینه خدمات را به جای شما می‌پردازند. آن‌گاه است که شما می‌توانید با خیال راحت از خدمات این سرویس استفاده کنید.

استفاده از شرکت های واسطه برای استفاده از گوگل ادز

سوالات متداول

گوگل ادز چیست؟

سرویس است که شرکت گوگل آن را برای تبلیغات برندهای مختلف فراهم آورده است. با استفاده از این سرویس، می‌توانید وبسایت خود را بیشتر در معرض دید مخاطب بگذارید.

مزایای استفاده از گوگل ادز چیست؟

استفاده از این سرویس می‌تواند قدرت رقابت برند شما را افزایش دهد، می‌تواند ترافیک سایت شما را بیشتر کند، مشتری و فروش شما را چندبرابر کند، می‌تواند در کنترل بودجه تبلیغات به شما کمک کند و امکان سنجش کمپین تبلیغاتی را برای شما فراهم کند.

چه کسب و کارهایی می‌توانند از گوگل ادز استفاده کنند؟

کسب و کارهایی که کالاهای کمیاب می‌فروشند، کسب و کارهایی که خدمات ضروری ارائه می‌دهند، کسب و کارهای لوکس، نمایندگی‌های برندهای بزرگ، و کسب و کارهایی که ارزش طول مشتری برای آن‌ها زیاد است، بهترین گزینه برای استفاده از این سرویس هستند.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *