واقعیت افزوده چه تاثیری در بازاریابی دارد؟

کاربرد و تاثیر واقعیت افزوده در بازاریابی

سرعت پیشرفت تکنولوژی و استفاده از آن در بازاریابی، از آن چیزی که فکر کنید بسیار سریع‌تر است. هر روز، فناوری‌های جدیدی معرفی می‌شوند و هرکدام نیز به نوعی تبلیغات و بازاریابی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. واقعیت افزوده، یکی از همین فناوری‌های تازه است که توانسته عرصه تبلیغات را تا حد بسیار زیادی دستخوش تغییر کند و تجربه انتخاب و خرید محصول را برای مشتری، بهبود بخشد.

در این مقاله از مجله آژانس تبلیغاتی هیوا، می‌خواهیم ببینیم که اصلا واقعیت افزوده چیست و چه کاربردی می‌تواند در صنعت تبلیغات و بازاریابی داشته باشد. سپ نگاهی به مزایای و تاثیرات مثبت آن خواهیم داشت. تحقیقات بسیاری ثابت کرده‌اند که استفاده از این فناوری، می‌تواند مشتریان بیشتری را برای هر برند، به ارمغان بیاورد.

واقعیت افزوده چیست؟

از جدیدترین تکنولوژی‌های که امروزه از آن می‌توان در هر زمینه‌ای استفاده کرد، واقعیت افزوده یا همان AR (augmented reality) است. واقعیت افزوده را می‌توان اینطور تعریف کرد:

سیستمی است که می‌توان به کمک آن، دنیای واقعی و دنیای مجازی را با هم درآمیخت. واقعیت افزوده، معمولا به صورت افزونه‌های در اپلیکیشن‌های خاص ارائه می‌شود و می‌تواند محتواهای سه‌بعدی را طوری به ما نشان دهد که گویی در فضای واقعی قرار دارند.

غول‌های تکنولوژي دنیا، یعنی شرکت‌هایی مثل فیسبوک یا گوگل، سالانه هزاران دلار به بهبود سیستم‌های واقعیت مجازی خود اختصاص می‌دهند تا مرز بین دنیای واقعی و مجازی را به کمترین میزان ممکن برسانند. این صنعت سال به سال در حال پیشرفت است و گویی اصلا محدودیتی برای آن وجود ندارد. استفاده از واقعیت افزوده برای هر کسب و کار، چه کوچک و چه بزرگ، به راحتی امکان‌پذیر است و تا چند وقت دیگر، به جزیی لاینفک از بازاریابی و تبلیغات، تبدیل خواهد شد.

واقعیت افزوده چیست؟

استفاده از واقعیت افزوده را می‌توان بخشی از بازاریابی دیجیتال دانست. برای آشنایی بیشتر با این حیطه، توصیه می‌کنیم که سری به مقاله «کمپین بازاریابی دیجیتال چیست» بزنید.

امروز و آینده واقعیت افزوده در بازاریابی

مهم‌ترین چیزی که می‌تواند بازاریابی شما را به موفقیت برساند، خلاقیت است. امروزه خلاقیت چیزی نیست که فقط متعلق به انسان باشد؛ بلکه سیستم‌ها و فناوری‌های تازه نیز می‌توانند درست به اندازه ما انسان‌ها، خلاق باشند. برای اینکه بتوانیم بازاریابی و تبلیغات خود را به ثمر بنشانیم و آن نتیجه‌ای که خود می‌خواهیم به دست آوریم، بدون شک نیاز داریم که خلاقیت خود را بیشتر و بیشتر کنیم. واقعیت افزوده می‌تواند در این راه به ما کمک کند.

امروزه در بازاریابی از همین فناوری برای هدف مذکور استفاده می‌شود؛ در آینده‌ای نه‌چندان دور نیز، شاید اصلا نتوان بازاریابی را بدون واقعیت افزوده تصور کرد. با پیشرفت تکنولوژي، متخصصان بازاریابی به دنبال راهی هستند که بتوانند خود را با آن سازگار کنند و در سال‌های آینده، بدون شک شاهد استراتژي‌های تازه‌ای در بازاریابی خواهیم بود که به طور اختصاصی، مبتنی بر واقعیت افزوده عمل خواهند کرد.

کاربرد واقعیت افزوده در بازاریابی چیست؟

به طور کلی، می‌توان گفت که استفاده از واقعیت افزوده در بازاریابی، تجربه آشنایی و خرید محصول را برای کاربران، راحت‌تر می‌کند. تصور کنید که می‌خواهید برای خانه خود یک گلدان تازه بخرید. برندی وجود دارد که در زمینه تولید گلدان فعالیت می‌کند و این برند، وبسایت و اپلیکیشن خاص خودش را دارد.

شما به عنوان کاربر می‌توانید افزونه واقعیت افزوده این برند را فعال کنید و سپس با دوربین گوشی خود، گلدان مورد نظر را بر روی میزها و دیگر سطوح مشاهده کنید و در نهایت، گلدانی که از همه مناسب‌تر است را انتخاب کنید. کسب‌وکارهای دیگر نیز مثل برندهای فروش اتومبیل، تولیدکنندگان پرده، فرش و … نیز می‌توانند از همین سیستم استفاده کنند.

اگر بخواهیم به طور تخصصی‌تر صحبت کنیم، می‌توانیم بگوییم که از واقعیت افزوده، می‌توان در بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی استفاده کرد:

  • استفاده از واقعیت افزوده در تبلیغات محیطی
  • استفاده از واقعیت افزوده در تبلیغات چاپی
  • واقعیت افزوده برای بسته‌بندی محصولات متفاوت
  • استفاده در رویدادها و کنفرانس‌های تخصصی
  • استفاده در تجارت الکترونیک و…

کاربرد واقعیت افزوده در بازاریابی

تبلیغات محیطی، یکی از موثرترین شیوه‌های بازاریابی سنتی است. برای آشنایی بیشتر با این استراتژی و یادگیری اصول آن، توصیه می‌کنیم که مقاله «بازاریابی محیطی» چیست را مطالعه کنید.

تاثیر واقعیت افزوده در بازاریابی چیست؟

مهم‌ترین سوالی که شاید به ذهن شما نیز رسیده باشد، این است که اصلا استفاده از واقعیت افزوده، چه تاثیری می‌تواند بر بازاریابی و تبلیغات داشته باشد؟ پاسخ به این سوال بسیار ساده است و با تحقیقاتی که در چند سال اخیر در این باره صورت گرفته، به راحتی می‌توان به آن پاسخ داد.

از جمله مهم‌ترین تاثیراتی که استفاده از واقعیت افزوده می‌تواند بر بازاریابی و تبلیغات داشت ه باشد، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • استفاده از واقعیت افزوده می‌تواند نرخ کلیک وبسایت‌ها را افزایش دهد.
  • استفاده از این فناوری می‌تواند تعامل مشتری با برند را افزایش دهید و به بعنوان یکی از موثرترین اقدام به عمل‌ها می‌توان از آن استفاده کرد.
  • استفاده از این سیستم می‌تواند نرخ تبدیل مشتری را افزایش داده و مشتریان فعلی را نیز به مشتریان وفادار تبدیل کند.
  • واقعیت افزوده می‌تواند موجب اعتماد هرچه بیشتر مشتری به خرید خود شود.
  • استفاده از این فناوری می‌تواند آگاهی از برند را افزایش دهد و آن را به مخاطبان، تا میزان بیشتری بشناساند.
  • واقعیت افزوده می‌تواند موجب رشد هر برند شود و او را یک پله از رقبای خود بالاتر ببرد.

تاثیر واقعیت افزوده در بازاریابی

موفق‌ترین نمونه‌های واقعیت افزوده در جهان

در این بخش، نگاهی خواهیم داشت به موفق‌ترین نمونه‌های استفاده از واقعیت افزوده در برندها، آشنایی و شناخت این موارد، به ما کمک خواهند کرد که بتوانیم برای برند خود از آن‌ها الهام بگیریم و در مسیر پیشرف و شناخت‌شدن برند، قدمی موثر برداریم.

از جمله معروف‌ترین موارد استفاده از واقعیت افزوده در برندها می‌توان به برندهای زیر اشاره کرد:

  • بازی پوکمون گو (Pokemon Go): یکی از مهم‌ترین نمونه‌های استفاده از واقعیت افزوده در دنیای جدید است. بعد از این، بسیاری از برندهای توانستند با همین سبک و شیوه، ایده‌های بازاریابی خود را پیش ببرند.

اولین نمونه از استفاده از واقعیت افزوده

  • اپلیکیشن آیکیا (IKEA AR): برند آیکیا در این اپ، تمامی محصولات خود را به صورت واقعیت افزوده به مخاطبان خود معرفی کرده است. مشتری می‌تواند با استفاده از اپ، بهترین محصول را برای خانه خود خریداری کند.
  • اپلیکیشن لورآل (L’Oréal Makeup): برند لوازم بهداشتی و آرایشی لورآل، با این اپ توانسته فرایند خرید را برای مشتریان خود، بسیار ساده کند. در این اپ شما می‌توانید تصویری از چهره خود به برنامه بدهید و لوازم آرایشی مورد نظر را روی خود امتحان کنید.

سوالات متداول

واقعیت افزوده چیست؟

یک افزونه است که می‌تواند دنیای واقعی و مجازی را با هم ترکیب کند. این افزونه به ما این امکان را می‌دهد که به کمک دوربین، تصاویر مجازی را دنیای واقعی مشاهده کنیم.

در چه مواردی از واقعیت افزوده در بازاریابی استفاده می‌شود؟

برای تبلیغات چاپی، برای تبلیغات محیطی، برای بسته‌بندی محصولات، برای استفاده در کنفرانس‌ها و … می‌توان از واقعیت افزوده استفاده کرد.

واقعیت افزوده چه تاثیری در تبلیغات و بازاریابی برند دارد؟

استفاده از این فناوری می‌تواند موجب افزایش آگاهی از برند شود، می‌تواند شمار مخاطبان را افزایش دهد، می‌تواند موجب بالا رفتن نرخ تعامل و تبدیل مشتری شود، می‌تواند مشتریان فعلی را به مشتریان وفاداری تبدیل کند و…

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *