همه چیز درباره کمپین های تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی چیست

اگر برای تبلیغات برند، محصول یا خدمات خود به آژانس‌های تبلغاتی مراجعه کرده باشید، بدون شک این پیشنهاد را از طرف آن‌ها شنیده‌اید که مي‌گویند بهتر است یک کمپین تبلیغاتی برای برند خود راه‌اندازی کنید. همان‌طور که می‌دانید و همیشه هم گفته‌ایم، حیات و ممات هر کسب‌وکار به تبلیغات آن بستگی دارد و کمپین های تبلیغاتی نیز بخشی از آن است.

اما سوالی که اکنون برای شما و هر کس دیگری ممکن است پیش آمده باشد، آن است که اصلا کمپین تبلیغات به چه معناست؟ هدف از راه‌اندازی کمپین چیست و چطور می‌توان یک کمپین تبلیغاتی موفق داشت؟ این‌ها سوالاتی هستند که در این مقاله از مجله آژانس تبلیغاتی هیوا در کنار هم به آن‌ها پاسخ خواهیم داد. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

حال که حرف از آژانس تبلیغاتی به میان آمده، بد نیست که ماهیت این آژانس‌ها و خدمات آن‌ها را نیز بررسی کنیم. برای همین کار، توصیه می‌کنیم که مقاله «آشنایی با آژانس تبلیغاتی و خدمات آن‌ها» را مطالعه فرمایید.

 

کمپین های تبلیغاتی چیست؟

بدون اینکه بیشتر از این مقدمه‌چینی کنیم، بگذارید همین ابتدا سر اصل مطلب برویم. اگر خواهیم به ساده‌ترین بیان ممکن ماهیت کمپین تبلیغات را برای شما توضیح دهیم، می‌توانیم چنین بیان کنیم که:

کمپین های تبلیغاتی به فرایندی گفته می‌شود که در آن، از روش‌های تبلیغاتی مختلفی به صورت همزمان، برای معرفی برند، محصول یا خدمات به مشتری، استفاده می‌شود.

کمپین های تبلیغاتی چیست
کمپین های تبلیغاتی چیست

بگذارید برای درک بهتر معنای کمپین، مثالی را برای شما مطرح کنیم. تصور کنید که در یک میهمانی حضور دارید و بزرگ‌ترها دور هم نشسته‌اند و از خاطرات سربازی خود تعریف می‌کنند. هر کسی نیز بخشی از خاطرات سربازی خود را تعریف می‌کند.

حال در قیاس با کمپین‌ های تبلیغاتی، هر یک از افراد حاضر را می‌توان همان «روش‌های تبلیغاتی» دانست. (از جمله روش‌های تبلغاتی می‌توان به تبلیغات با ایمیل، تبلیغات تلفنی، محیطی، تلویزیونی و … اشاره کرد.) موضوع «خاطرات سربازی» هم همان پیام و هدف کمپین است؛ اینکه چطور مخاطبان را متقاعد کنیم تا از برند ما خرید کنند!

 

تا بحث چیستی کمپین‌ها داغ است، باید بگوییم نوع دیگر از کمپین وجود دارد که تنها در فضای دیجیتال و مجازی انجام می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این نوع از کمپین‌ها، بد نیست که مقاله «کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست» را مطالعه کنید.

 

هدف از راه‌اندازی کمپین های تبلیغاتی چیست؟

سوال مهم دیگر که در این میان وجود دارد، آن است که اصلا هدف از راه‌اندازی این کمپین‌ها چیست؟ چرا یک برند باید خود را به زحمت بیندازد، زمان و انرژی صرف کند و کمپین طراحی کند؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که یک برند از راه‌اندازی یک کمپین، می‌تواند اهداف متفاوتی را دنبال کند.

از جمله مهم‌ترین موارد اهداف راه‌ اندازی کمپین های تبلیغاتی، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • معرفی محصولات یا خدمات جدید به مخاطبان
  • آشنایی بیشتر مخاطبان با محصول یا خدمات فعلی
  • جلب توجه مخاطبان تازه و تبدیل آن‌ها به مشتری
  • افزایش اگاهی مخاطبان و مشتریان از برند
  • ترغیب مخاطبان برای خرید از برند
  • تلاش برای بازگشت مشتریان قدیمی
  • افزایش فروش و در نتیجه بالارفتن درآمد برند
  • تشویق مخاطبان به کنار گذاشتن برندهای دیگر و…
هدف از راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی
هدف از راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی

اینکه کدام هدف را باید برای کمپین های تبلیغاتی برند خود انتخاب کنید، به نیازها و خواسته‌های خودتان بستگی دارد. به همین دلیل، ابتدا باید آگاهی کافی از موقعیت کسب‌وکار خود داشته باشید، ضعف‌ها و نقاط قوت خود را بشناسید و همین‌طور لازم است منابعی که در اختیار دارید را نیز بررسی کنید. در نتیجه این موارد، می‌توانید یک هدف مناسب برای راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی انتخاب کنید.

 

دلایل اهمیت کمپین های تبلیغاتی چیست؟

راه‌اندازی کمپین های تبلیغاتی برای برندها می‌تواند بسیار مهم باشد. مزایا کمپین تبلیغاتی بسیار زیاد است و کسب‌وکارها نیز به خوبی از این مزیت‌ها آگاه هستند. به همین دلیل است که حتی اگر قرار باشد وقت و هزینه بسیاری برایش صرف کنند، این کار را با کمال میل انجام خواهند داد؛ چون می‌دانند که سود آن برایشان در آینده بسیار بیشتر خواهد بود.

مزایای کمپین تبلیغاتی
مزایای کمپین تبلیغاتی

مهم‌ترین مزایای کمپین های تبلیغاتی به شرح زیر است:

۱.    بالا رفتن شمار مخاطبان

مهم‌ترین و اولین دلیل اهمیت کمپین های تبلیغاتی، افزایش مخاطب است. کمپین از روش‌های تبلیغاتی مختلف در کنار هم تشکیل شده است. تبلیغات نیز به هر شکلی که باشد، می‌تواند باعث جلب توجه مخاطبان جدید شود. مخاطب جدید نیز به معنای مشتری جدید است.

مشتری جدید به معنای فروش بیشتر است و فروش بیشتر نیز بدون شک درآمد برند را افزایش خواهد داد. با افزایش مخاطبان نه‌تنها می‌توان در جامعه نقش پررنگ‌تری داشت، بلکه می‌تواند سود بیشتری نیز به دست آورد. هر دو نیز به لطف کمپین تبلیغاتی محقق می‌شوند.

 

۲.    بهبود پرستیژ و اعتبار برند

چنان که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، در یک کمپین تبلیغاتی، از شیوه‌های تبلیغاتی مختلفی استفاده می‌شود. همه این‌ها در کنار هم، می‌توانند چهره بهتر و ماندگارتری از شما در ذهن مخاطب بسازند. زمانی که مخاطب از چند کانال گوناگون با برند شما روبه‌رو شود بدون شک نقش شما در ذهن او، پررنگ‌تر خواهد بود.

مشتری در این حالت نه‌تنها شما را خواهند شناخت، بلکه به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه، اعتبار و پرستژ بالاتری در ذهن خود به برند شما خواهد بخشید. همین موضوع می‌تواند چهره برند شما را در جامعه تغییر داده و آن را به جایگاه بالاتری از آن چه که هست، انتقال دهد.

 

ویژگی‌های کمپین های تبلیغاتی موفق چیست؟

در نهایت، دغدغه دیگری که بسیاری از کسب‌وکارها دارند و مدام نیز از آن می‌پرسند، آن است که چطور باید یک کمپین موفق داشت؟ برای اینکه بتوانیم کمپین خود را به موفقیت برسانیم و آن اهدافی را که از ابتدا تعیین کرده بودیم، تمام و کمال به دست آوریم، لازم است نکاتی را بدانیم. در این بخش همین نکات را به شما خواهیم آموخت.

از جمله نکات مهم برای موفقیت کمپین های تبلیغاتی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

۱.    همه چیزتان هماهنگ و یکسان باشد

برای اینکه بتوانید یک کمپین موفق داشته باشید، باید یک تم یکسان برایش انتخاب کنید. سپس در تمامی بخش‌ها و روش‌های تبلیغاتی کمپین نیز این تم را رعایت کنید. با این کا نه تنها کیفیت بهتری خواهید داشت، بلکه بازدهی بیشتری را نیز شاهد خواهید بود. برای اینکه تم یکسانی داشته باشید، می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید:

  • موزیک یا صدایی خاص در تمام تبلیغات
  • استفاده از المان‌ها، رنگ‌ها و ظاهر یکسان
  • بیان، لحن، پیام یا تکه کلام یکسان در تبلیغات
  • استفاده از کاراکتر ثابت یا…

 

۲.    سناریوی مناسب داشته باشید

نکته دیگری که می‌تواند موجب موفقیت کمپین های تبلیغاتی شما شود، داشتن سناریو تبلیغاتی یکسان است. سناریو تبلیغاتی معمولا برای تیزرهای تلویزیونی یا رادیویی استفاده می‌شود. اما برای تبلیغ کردن شما به یک متن خوب هم نیاز دارید.

سناریوی مناسب کمپین تبلیغاتی
سناریوی مناسب کمپین تبلیغاتی

اگر خودتان نمی‌توانید یک متن تبلیغاتی خود داشته باشید، بهتر است که آن را به دست متخصصان کپی رایتینگ بسپارید. در متن تبلیغات خوب، باید خلاقیت و نوآوری را رعایت کنید؛ همچنین پیام خود را نیز به ساده‌ترین شکل ممکن به مخاطبان برسانید.

 

۳.    با مخاطبان صادق باشید

می گویند صداقت در تمام ابعاد زندگی مهم است؛ برای راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی نیز همینطور است. برای اینکه بتوانید مخاطب جذب کنید، مخاطب را به مشتری تبدیل کرده و آن‌ها را برای برند ماندگار کنید، باید در تبلیغات خود صداقت داشته باشید. در غیر این صورت، خیلی سریع دستتان رو می‌شود و اعتبار خود را از دست خواهید داد.

 

۴.    همیشه جدید و جذاب باشید

در نهایت، فراموش نکنید که باید همیشه برای مخاطبان خود حس تازگی داشته باشید. تکراری شدن آفت موفقیت کمپین های تبلیغاتی است. اگر ایده‌ای جالبی برای کمپین دارید، از آن به‌خوبی استفاده کنید، اما نگذارید این مدت‌زمان استفاده بیش از حد شود. خلاقیت و نوآوری دو اصل مهم در تبلیغات هستند که هرگز نباید فراموششان کنید.

 

سوالات متداول

کمپین تبلیغاتی چیست؟
به فرایندی گفته می‌شود که در آن، از دو یا چند روش تبلیغاتی در کنار هم برای معرفی محصول و برند به مخاطب استفاده می‌کنیم.

چرا کمپین تبلیغاتی مهم است؟
کمپین می‌تواند شمار مخاطب و در نتیجه مشتریان را افزایش دهد. در کنار آن نیز می‌تواند نقش برند را نیز پررنگ‌تر کرده و اعتبار آن را بالا ببرد.

چه چیزهایی می‌تواند موجب موفقیت کمپین تبلیغاتی شود؟
جدید بودن و تازگی، تکراری نبودن، خلاقیت و نوآوری، سناریوی مناسب تبلیغاتی، داشتن تم یکسان و هماهنگ، همگی در کنار هم می‌توانند موجب موفقیت کمپین شوند.

 

امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *