آژانس تبلیغاتی چه وظایفی دارد و چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

وظایف آژانس تبلیغاتی

یفاز قدیم گفته‌اند که کار را باید به کاردان سپرد! این مسئله هنوز هم، به قوت خود باقی است؛ در دنیای کسب و کار حتی عمل کردن به این مثل، شاید از هر جای دیگری مهم‌تر باشد.

زمانی که ما قصد تاسیس یک برند را می‌گیریم و می‌خواهیم خودمان را به مخاطبان خود معرفی کنیم، نیاز به تبلیغات داریم.

تبلیغات و بازاریابی یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها در هر کسب و کار است و نمی‌توان آن را بدون کمک یک متخصص انجامش داد.

اینجاست که پای آژانس های تبلیغاتی به میان می‌آید. در این مقاله، قصد داریم درباره وظایف و خدمات یک آژانس تبلیغاتی با شما صحبت کنیم.

در این مطلب خواهیم دید که اصلا ماهیت این آژانس‌ها چیست؟ و اینکه در صورت همکاری، چه وظایفی را برعهده خواهند داشت. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فرایند برند و برندسازی، بسیار پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. اگر دوست دارید در این مورد اطلاعات بیشتری به دست آورید، توصیه می‌کنیم که مقاله «برند و برندسازی چیست؟» را مطالعه فرمایید.

آژانس تبلیغاتی چیست؟

اگر در هر کسب و کاری فعالیت کرده باشید، بدون شک اسم آژانس تبلیغاتی به گوشتان خورده است.

یکی آژانس تبلیغاتی، در حقیقت سازمانی است که مهم‌ترین وظیفه آن، فعالیت در حوزه تبلیغات است.

افراد فعال در این سازمان، با تجربه و تخصص خود، برنامه‌های تبلیغاتی یک سازمان را طراحی می‌کنند و برای رسیدن به موفقیت، به آن کسب و کار خدمت می‌کنند.

جذب مشتری، یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرایند برندسازی است.

برای اینکه بتوانیم مشتریان را از وجود برند خود آگاه کنیم، لازم است که از ابزارهای مختلف تبلیغاتی استفاده کنیم.

آژانس‌های تبلیغاتی دقیقا در همین زمینه به ما کمک می‌کنند.

این آژانس‌ها قادر هستند تا با به‌کارگیری علم بازاریابی، کسب و کار یا همان برند ما به بهترین شکل، به مخاطبان و مشتریان بالقوه، معرفی کنند.

انواع آژانس تبلیغاتی کدام است؟

آژانس‌ها را می‌توان بسته به خدمات که ارائه می‌دهند، به انواع مختلفی دسته‌بندی کرد. هر یک از این آژانس های تبلیغاتی ممکن است حوزه خدماتی و وظایف متنوعی را به مشتریان خود ارائه دهند. از جمله متداول‌ترین انواع آژانس که در ایران فعال است، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

انواع آژانس تبلیغاتی

آژانس‌های تعاملی

متداول‌ترین نوع آژانس‌ها هستند که می‌توانند کل فرایند تبلیغات یا فقط بخشی از آن را برای شما انجام دهند.

آژانس‌های داخلی

برخی از برندها یا سازمان‌ها بزرگ، در داخل سازمان، بخش تبلیغات گسترده‌ای برای خودشان دارند. آژانس‌های داخلی در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

آژانس‌های رسانه‌ای

که محدود فعالیت آنان در زمینه تبلیغات تلویزیونی است؛ مسئولیت انتخاب، هماهنگی و زمان‌بندی بخش این دسته از تبلیغات، برعهده این شرکت‌هاست.

آژانس‌های تخصصی

که کار این دسته از آژانس‌ها نیز در زمینه تبلیغات است؛ با این تفاوت که فقط در یک حوزه تخصصی فعالیت می‌کنند، مثلا برخی در حوزه فشن، برخی در حوزه تکنولوژی، برخی در زمینه زیبایی و…

آژانس‌های خلاقیت

که کارشان صرفا ارائه ایده به مشتریان است. این آژانس‌ها را می‌توان بنگاه ایده دانست و صرفا بخش خلاقیت در تبلیغات برعهده این این دسته از آژانس‌هاست.

وظایف آژانس های تبلیغاتی چیست؟

درباره این که یک آژانس تبلیغاتی چه وظایفی را بر عهده دارد، می‌توان حرف‌های بسیاری زد. این آژانس‌ها بسته به قراردادی که بین برند شما و آن‌ها وجود دارد، می‌توانند در موارد گوناگونی به شما خدمات ارائه کنند.

به طور کلی، مهم ترین وظایف آژانس های تبلیغاتی که بین همه آن‌ها مشترک است، به شرح زیر است:

  • ایده برند را برای یک تبلیغ، بسط دهند و به مرحله شکوفایی و ثمر برسانند.
  • برای کسب و کارهای مختلف در زمینه تبلیغات، ایده بازاریابی و تبلیغاتی ارائه بدهند.
  • به افزایش مشتریان یک برند و افزایش فروش آن کمک کنند.
  • برند را به بهترین شکل به مخاطبان هدف معرفی کنند. محصولات آن برند را نیز به همین شکل، به بهترین شیوه به مشتری معرفی کنند.
  • از مشتریان و مخاطبان بازخوردها مختلف را دریافت کنند و با توجه به آن‌ها، تبلیغات بعدی را بهبود ببخشند و به موفقیت برند کمک کنند.
  • و از مهم‌ترین وظایف آژانس های تبلیغاتی آن است که خدمات باکیفیت و درجه یک به مراجعین خود ارائه دهند.

مهم ترین وظایف آژانس های تبلیغاتی

خدمات آژانس های تبلیغاتی چیست؟

آژانس های تبلیغاتي، طیف وسیعی از خدمات مختلف را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. مهم‌ترین خدماتی که این آژانس‌ها ارائه می‌دهند، در زمینه به کارگیری و پیاده‌سازی انواع استراتژی‌های تبلیغاتی است؛ از جمله:

  • تبلیغات محیطی
  • تبلیغات تلویزیونی و ساخت تیزر
  • دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا و…

خدمات آژانس تبلیغاتی

برای اینکه یک برند بتواند به بهترین شکل خودش را به مخاطبانش معرفی کند، نیاز به آن دارد که نه فقط از یک استراتژي، که از چندین و چند استراتژي برای تبلیغ خودش استفاده کند.

از جمله مهم‌ترین خدمات شرکت‌های تبلیغاتی، ارائه خدمات در همین حوزه است.

ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی و استفاده از ابزارهای مختلف، می‌تواند بارزترین خدمات آژانس‌ها باشد.

از دیگر خدماتی که می‌توان برای آژانس های تبلیغاتی مطرح کرد، بررسی این موضوع است که آیا تبلیغات اثربخش بوده‌اند یا نه. برای آشنایی بیشتر با مفهوم این موضوع، بهتر است که مقاله «سنجش اثربخشی تبلیغات» را مطالعه فرمایید.

ویژگی‌های آژانس تبلیغاتی خوب چیست؟

برای اینکه بتوانیم یک آژانس خوب و باکیفیت را از آژانس‌های بی‌تجربه تشخیص دهیم، راهکارهای بسیاری وجود دارد. در این بخش، به آن دسته از نکاتی اشاره خواهیم کرد که در صورت مشاهده آن‌ها در آژانس‌ها، می‌توانید به معتبر بودنشان پی ببرد:

  • آژانس تبلیغاتی خوب، آژانسی است که برنامه‌ریزی و زمان‌بندی حرفه‌ای داشته باشد.
  • یک آژانس خوب باید از خواسته‌ها و نیازهای مشتریان خود به خوبی کسب اطلاع کند.
  • آژانس خوب، آژانسی است که درباره رقبای مشتریان خود نیز اطلاعات داشته باشد و با این اطلاعات، به موفقیت مشتریان خود کمک کند.
  • خلاق بودن و ایده‌پردازی بدیع، از مهم‌ترین ویژگی‌های آژانس تبلیغاتی خوب است.
  • هراندازه که خدمات ارائه شده توسط آژانس‌ها یکپارچه‌تر باشد، بدون شک اعتبار آن‌ها نیز بیشتر است.
  • تخصص در تمام حوزه‌های بازاریابی نیز از دیگر ویژگی‌هایی است که می‌تواند یک آژانس خوب را از دیگر موارد مشابه، متمایز کند.
  • ارائه راه‌حل مناسب در مواقع بحرانی برای برطرف کردن مشکلات، از دیگر ویژگی‌های آژانس‌های خوب است.

ویژگی های آژانس تبلیغاتی خوب

مزایا و معایب همکاری با آژانس تبلیغاتی

همکاری با آژانس‌هایی که کارشان تبلیغات و مارکتینگ است، می‌تواند مزایای بسیاری به همراه داشته باشد. از جمله امتیازهایی که می‌توانید با همکاری با یک آژانس تبلیغاتی از آن‌ها بهره‌مند شوید، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • خدمات این آژانس‌ها یکپارچه است و می‌توانند تمام نیازهای مشتریان خود را برآورده کنند.
  • این آژانس‌ها می‌توانند به راحتی مشتریان ما را شناسایی کنند، نیاز آن‌ها را تشخیص دهند و علایق و سلایق‌ آنان را بشناسند.
  • آژانس های تبلیغاتی شبکه‌های ارتباطی بزرگی دارند و می‌توانند برای فعالیت در هر حوزه، از ارتباطات خود کمک بگیرند.
  • آژانس‌ها می‌توانند به ما کمک کنند که از منابع مالی و معنوی خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.
  • همکاری با آژانس‌ها به ما کمک می‌کند که برندسازی را با بیشترین کیفیت ممکن انجام دهیم و راحت‌تر به موفقیت دست پیدا کنیم.

و البته در هنگام همکاری با یک آژانس تبلیغاتی، باید انتظار معایبی را نیز داشته باشد. از جمله مهم‌ترین عیب‌هایی که آژانس های تبلیغاتی ممکن است به همراه داشته باشند، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • هزینه همکاری با این آژانس‌ها بالاست. هراندازه که یک آژانس تجربه و تبحر بیشتری در کار خود داشته باشد، بدون شک دستمزد بیشتری نیز طلب خواهد کرد.
  • تاخیر در انجام پروژه‌ها و کمپین‌ها و عدم ارائه خدمات آنطور که مطلوب شماست، از دیگر معایب آژانس های تبلیغاتی به شمار می‌رود.

سخن پایانی

آژانس تبلیغاتی هیوا با شعار «از پیدایش تا جاودانگی» در تمام مراحل رشد و توسعه کسب و کار شما در کنارتان است. در بخش خدمات هیوا می توانید تمامی خدمات آژانس تبلیغاتی هیوا را مشاهده کنید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران ما در هیوا در ارتباط باشید.

سوالات متداول

آژانس تبلیغاتی چیست؟

سازمان‌ها و یا شرکت‌هایی هستند که وظیفه‌شان، ارائه خدمات در زمینه تبلیغات برای برندهای مختلف است.

چند نوع آژانس تبلیغاتی داریم؟

آژانس‌های داخلی، آژانس‌های تعاملی، آژانس‌های رسانه‌ای، تخصصی و آژانس‌های خلاقیت، از جمله متداول‌ترین آژانس‌های تبلیغاتی هستند.

مهم‌ترین وظایف آژانس های تبلیغاتی کدام است؟

ایده‌پردازی، بازاریابی، افزایش مشتری و افزایش فروش، معرفی برند به مخاطب، معرفی محصولات به مخاطب و ارائه خدمات باکیفیت، از وظایف این آژانس‌هاست.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *