نگاهی به تاثیر تبلیغات اتوبوس شهری بر بازاریابی

تاثیر تبلیغات اتوبوس شهری بر بازاریابی

یکی از بهترین روش‌های تبلیغات محیطی که هنوز هم در عصر جدید می‌توان از آن استفاده کرد، تبلیغات بر روی اتوبوس شهری است. اتوبوس‌ها در هر گوشه و کنار از شهر تردد دارند و هر روزه، افراد بسیاری چشمشان به آن‌ها می‌افتد. همین باعث می‌شود که برند ما به خوبی در بین طیف وسیعی از مخاطبان دیده شود و بدون شک تاثیر مثبتی بر کمپین‌های بازاریابی ما نیز خواهد داشت.

در این مقاله از مجله آژانس تبلیغاتی هیوا، قصد داریم نگاهی به تبلیغات اتوبوس شهری داشته باشیم. در این مقاله میزان اثربخشی این نوع از تبلیغات محیطی را بررسی می‌کنیم  و خواهیم دید که آیا این روش، واقعا می‌تواند به موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی  ما کمک کند یا خیر. در نهایت، برخی از نمونه‌های موفقیت‌آمیز تبلیغات اتوبوسی را نیز در کنار هم مرور خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

قبل از آنکه ادامه مقاله را مطالعه کنید، ابتدا باید با تبلیغات محیطی آشنا شوید؛ باید بدانید که این استراتژي چه ویژگی‌هایی دارد و با چه روش‌هایی انجام می‌شود. برای همین منظور، ما به شما توصیه می‌کنیم که نگاهی به مقاله «تبلیغات محیطی چیست» داشته باشید.

تبلیغات اتوبوسی چیست؟

یکی از بهترین شیوه‌های تبلیغات محیطی که به باور بسیاری از متخصصان، از دیگر روش‌های این استراتژي کارآمدتر است، تبیلغات بر روی اتوبوس‌هاست. به کارگیری این روش و رعایت اصول خاص آن، می‌تواند مزایای بسیاری را برای برندها به همراه داشته باشد و آن‌ها را در کمترین مدت زمان ممکن، به اهدافشان برساند.

به ساده‌ترین بیان ممکن، تبلیغات اتوبوسی را می‌توان به این شکل تعریف کرد:

همان طور که از نام این شیوه نیز به خوبی پیداست، در این روش، برندهای مختلف تبلیغات خود را با استفاده از اتوبوس‌ها انجام می‌دهند. به این صورت که محصولات یا خدمات خود را بر روی اتوبوس‌ها نمایش داده و آن را در معرض دید مخاطبان قرار می‌دهند.

بیشترین استفاده از تبلیغات اتوبوس های شهری

اتوبوس‌ها را می‌توان یک بیلبورد بسیار بزرگ و متحرک در نظر گرفت. یکی از بهترین ابزارهای تبلیغات محیطی، استفاده از بیلبورد است؛ اما بیلبورد می‌تواند محدودیت‌هایی را به همراه داشته باشد. در عوض، اتوبوس نه‌تنها می‌تواند دست شما را برای تبلیغات بازتر بگذارد، بلکه متحرک بودنش نیز از جمله بزرگ‌ترین امتیازهای آن است.

حال که حرف از بیلبوردها به میان آمده، باید بدانید که استفاده از بیلوردهای شهری، آنقدر هم بی‌تاثیر نخواهد بود؛ تنها کافی است که اصول طراحی آن را بدانید. برای همین موضوع، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله «طراحی بیلبورد تاثیرگذار» را مطالعه فرمایید.

مزایای تبلیغات اتوبوس شهری چیست؟

استفاده از اتوبوس برای تبلیغات محیطی می‌تواند مزایای بسیاری به همراه داشته باشد. تمام این مزایا در کنار هم می‌توانند بر روی بازاریابی شما نیز تاثیر بگذارند و بازدهی آن را به بهترین شکل ممکن، افزایش دهند. این مزایای را می‌توان دلایل اهمیت تبلیغات اتوبوس شهری برای برندها نیز در نظر گرفت.

از جمله مهم‌ترین مزایای تبلیغات اتوبوسی، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

افزایش بازدید و جذب مخاطب بیشتر

اتوبوس را می‌توان یک بیلبورد متحرک در نظر گرفت. اتوبوس‌ها روزانه مسافت زیادی در شهرهای طی می‌کنند و در معرض عده بی‌شماری از مخاطبان قرار می‌گیرند. این مخاطبان بدون شک در طول روز، بارها و بارها اتوبوس‌های بسیاری را می‌بینند و همین باعث می‌شود که میزان بازدید از تبلیغات ما بیشتر شود و مخاطبان بیشتری نیز به دنبالش، به برند ما جذب شوند.

جذب مخاطب بیشتر با استفاده از تبلیغات اتوبوس شهری

بهبود تصویر برند و افزایش آگاهی از آن

از دیگر مزایایی که استفاده از تبلیغات اتوبوسی وجود دارد، افزایش آگاهی از برند است. تبلیغات بر اتوبوس به مثابه این است که شما برند، محصولات و خدمات خود را به صورت مستقیم و بی‌پرده در معرض دید مخاطب قرار بدهید. بدون شک هر بیننده‌ای چه آگاهانه و چه ناخودآگاه، از وجود برند شما مطلع خواهد شد. از طرف دیگر، اگر تبلیغات به صورت خلاقانه و هوشمندانه انجام شود نیز، می‌تواند بر تصویر برند ما تاثیر مثبت داشته باشد.

بهبود تصویر برند در تبلیغات اتوبوس شهری

هزینه کمتر نسبت به دیگر روش‌ها

یکی از ارزان‌ترین روش‌های تبلیغاتی که هر برندی می‌تواند از آن بهره بگیرد، استفاده از تبلیغات اتوبوسی است. همین قیمت مناسب، از جمله مهم‌ترین مزایایی است که هر برندی را به سمت استفاده از تبلیغات اتوبوسی سوق می‌دهد. شما می‌تواند با بودجه‌ای محدود و اندک، یکی از پربازده‌ترین تبلیغات ممکن را انجام دهید و در نتیجه آن نیز سود کلانی را کسب کنید.

نرخ بازگشت سرمایه بیشتر

چنان که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، بازدهی تبلیغات بر روی اتوبوس، بسیار بیشتر از سایر روش‌های تبلیغات محیطی است. این ادعا را آماری که در این زمینه وجود دارد، ثابت کرده است. بنا بر تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است، استفاده از تبلیغات اتوبوس شهری می‌تواند تا ۴۰ درصد نسبت به دیگر روش‌های این استراتژي مفیدتر باشد و علت موفقیت آن نیز همان است که گفتیم، دیده شدن توسط مخاطبان بیشتر.

نرخ بازگشت سرمایه در تبلیغات اتوبوس شهری

آزادی عمل و محدودیت اندک

و به عنوان آخرین مزیت استفاده از تبلیغات اتوبوسی، می‌توانیم به آزادی عمل بسیار بالا در آن اشاره کنیم. اگر متخصصان و طراحان شما به اندازه کافی خلاقیت داشته باشند، هیچ محدودیتی در تبلیغات بر روی اتوبوس‌ها نخواهند داشت و همین باز بودن دست آن‌ها، می‌تواند نتایج خارق‌العاده‌ای را برای شما به ارمغان بیاورد.

تبلیغات محیطی انواع و اقسام مختلفی دارد. حال که به‌خوبی از مزایای تبلیغات اتوبوس شهری آشنا شده‌ایم، بد نیست که نگاهی به دیگر انواع تبلیغات محیطی نیز داشته باشیم. برای این منظور، توصیه می‌کنیم که مقاله «تبلیغات فرودگاهی چیست» را مطالعه فرمایید.

مهم‌ترین اصول تبلیغات اتوبوس شهری

استفاده از تبلیغات بر روی اتوبوس شهری، درست مثل هر کار دیگر، برای آنکه بتواند به موفقیت برسد و نتیجه دلخواهی را به همراه داشته باشد، باید مطابق با اصول خاص خودش انجام شود. در این بخش، می‌خواهیم مهم‌ترین اصول و نکات به کارگیری و طراحی تبلیغات بر روی اتوبوس شهری را با هم مرور کنیم:

  • باید فکر کنید که یک بوم خالی در اختیار دارید و نه یک اتوبوس؛ لازم است که خلاقیت خود را به کار بگیرید و از تمامی پتانسیل‌های اتوبوس‌ها برای تبلیغات استفاده کنید.
  • از تصاویر و نوشته‌های مناسب بهره بگیرید. اتوبوس‌ها بهترین بستر برای تبلیغات محصولات مصرفی هستند و مخاطبان بسیاری را به خود جلب می‌کنند. هرچند که طیف مخاطبان بسیار زیاد است، اما باید توجه داشته باشد که چه محتوایی را روی اتوبوس به کار می‌برید.
  • نوشته‌های روی اتوبوس باید به خوبی دیده شوند و به اندازه کافی بزرگ باشند. پیام شما نیز باید صریح و سرراست و ساده باشد. به علاوه، رنگ‌ها و تصاویر نیز باید طوری باشند که بتوانند هرچه بیشتر توجه مخاطب را جلب کنند.
  • اگر تبلیغ شما قرار است روی شیشه‌ها را نیز بپوشاند، می‌تواند از تکنیک‌های مدرن برای این کار استفاده کنید؛ در این روش، تبلیغات روی شیشه حالتی مانند توری دارند که از داخل، امکان تماشای بیرون را برای سرنشینان فراهم می‌کند.

موفق‌ترین نمونه‌های تبلیغات اتوبوسی

هرچقدر که هم که ما از تبلیغات اتوبوسی برای شما بگوییم، تا زمانی که خودتان نمونه‌های موفق آن را به چشم نبینید، نمی‌توانید اثرگذاری آن را درک کنید. آشنایی با نمونه‌های موفق کمپین‌های تبلیغات اتوبوسی و الهام گرفتن از آن‌ها، به شما کمک خواهد کرد که کمپین‌های خود با آگاهی و خلاقیت بیشتری طراحی کنید.

از جمله بهترین نمونه‌های تبلیغات اتوبوس شهری در دنیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

باغ وحش کپنهاگ

این باغ وحش توانست با صرف کمترین هزینه ممکن، به کمک یک طرح خلاقانه، از جمله تاثیرگذارترین تبلیغات اتوبوسی را رقم بزند. در این تبلیغ، اتوبوس به شکلی طراحی شده بود که گویی ماری به دور آن پیچیده و در حال فشردن اتوبوس است.

سریال استرنجر تینگز

سریال چیزهای عجیب و غریب، از جمله موفق‌ترین سریال‌های کمپانی نتفلیکس به شمار می‌رود. این کمپانی با استفاده از تبلیغات اتوبوسی، توانست شمار بینندگان خود را به راحتی چند برابر کند.

شرکت فدکس

برند فدکس (FedEx) یک کمپانی حمل و نقل است و در سال‌های اخیر، استفاده بسیاری از تبلیغات اتوبوسی داشته است. حتی ناوگان خود را نیز به یک بیلبورد متحرک تبدیل کرده است. در آخرین تبلیغی که این برند داشت، توانست سرعت تحویل ناوگان خود را به بهترین شکل، به رخ رقیبان و مخاطبان بکشد.

سوالات متداول

تبلیغات اتوبوسی چیست؟

به نوعی از تبلیغات محیطی گفته می‌شود که در آن، از اتوبوس‌های شهری به عنوان بستری برای تبلیغات استفاده می‌شود.

مهم‌ترین مزایای تبلیغات اتوبوس شهری چیست؟

مخاطبان بسیاری را جذب می‌کند، آگاهی از برند را بیشتر می‌کند، بازدهی آن بسیار است، نرخ بازگشت سرمایه بیشتری دارد و البته بسیار ارزان است.

بهترین نمونه‌های تبلیغات اتوبوسی کدام است؟

تبلیغ باغ وحش کپنهاگ، تبلیغ سریال‌های نتفلیکس، تبلیغات برندی فدکس و… از جمله بهترین نمونه‌های استفاده از تبلیغات اتوبوس شهری به شمار می‌روند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *