اینفلوئنسر کیست و چه تفاوتی با بلاگر دارد؟

اینفلوئنسر کیست و چه تفاوتی با بلاگر دارد؟

چه بخواهید و چه نخواهید، مخاطبان کسب‌وکار شما حرف‌شنوی شگفت‌انگیزی از اینفولئنسرها دارند. استفاده از این قشر تازه که در جامعه مطرح شده و بیشتر از هر جای دیگر می‌توان آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد، امروزه به یکی از بهترین راهکارها برای تبلیغات برند تبدیل شده است. اما  اینفلوئنسر دقیقا به چه کسی گفته می‌شود و کارش چیست؟

در این مقاله از مجله آژانس تبلیغاتی هیوا، دقیقا می‌خواهیم نگاهی به همین موضوع داشته باشیم. به عنوان صاحب یک کسب‌وکار، احتمالا این کلمه و اینفلوئنسر مارکتینگ را زیاد شنیده‌اید، اما چیزی که شاید هیچ وقت جواب دقیقی برایش پیدا نکردید، این است که اصلا اینفلوئنسر به چه کسی گفته می‌شود؟ و مهم‌تر از آن، تفاوت آن با بلاگر چیست؟

 

اینفلوئنسر به چه کسی گفته می‌شود؟

بیایید بدون مقدمه‌چینی بیشتر سر اصل مطلب برویم. اگر بخواهیم به ساده‌ترین بیان ممکن، ماهیت یک اینفلوئنسر را به شما توضیح دهیم، می‌توانیم این‌طور بگوییم که:

اینفلوئنسر (Influencer) به افرادی گفته می‌شود که روی دیگران تاثیر می‌گذراند (Influence دارند) این افراد توسط عموم مردم شناخته می‌شوند، مردم نیز این افراد را دوست دارند و از حرف‌ها و رفتارهای آن‌ها، الگو برداری می‌کنند.

اینفلوئنسر به چه کسی گفته می‌شود؟

مهم‌ترین سودی که این افراد می‌توانند برای کسب‌وکار شما داشته باشند، آن است که می‌توانند مخاطبان را با برند شما آشنا کنند. حتی مهم‌تر از آن، می‌توانند با تبلیغ محصولات و خدمات شما به صورت مستقیم و غیرمستقیم، کاری کنند تا شمار مخاطبان برند شما افزایش یافته در نتیجه آن نیز فروش شما بیشتر شود.

برای درک بیشتر این موضوع، بگذارید مثالی برای شما مطرح کنیم. همه ما «کیم کارداشیان» را به خوبی می‌شناسیم. حال تصور کنید او اعلام کند که قصد دارد سهام شرکت لوازم آرایشی «لورئال» را خریداری کند. از فردای آن روز، نه‌تنها سهام این شرکت ارزشی چند برابر پیدا خواهد کرد، بلکه فروش محصولات آن نیز افزایش خواهد یافت. شما می‌توانید عینا از این کارکرد اینفلوئنسرها در ابعاد کوچک‌تر، برای برند خودتان بهره بگیرید.

 

بلاگر به چه کسی گفته می‌شود؟

برای اینکه بتوانیم تفاوت اینفلوئنسر و بلاگر را درک کنیم، ابتدا باید بدانیم بلاگر کیست و چه کاری انجام می‌دهد. اگر بخواهیم ماهیت بلاگر را نیز به ساده‌ترین بیان ممکن برای شما شرح دهیم، می‌توان چنین بیان کنیم که:

بلاگر (Blogger) به کسی گفته می‌شود که دارای وبلاگ است. وبلاگ در حقیقت یک دفترچه خاطرات یا مجله آنلاین است و بلاگر کسی است که به صورت مرتب، انواع و اقسام محتوا را با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارد.

بلاگر به چه کسی گفته می‌شود؟
بلاگر به چه کسی گفته می‌شود؟

از آنجایی که وبلاگ یک بستر مکتوب است، بلاگر معمولا محتوای خود را به صورت متنی با مخاطبان به اشتراک می‌گذارد. اما امروزه بلاگری صرفا محدود به محتواهای متنی نیست و در دیگر شبکه‌های اجتماعی، مخصوصا اینستاگرام، بلاگرهایی را می‌بینیم که بیشتر به صورت ویدیویی تولید محتوا می‌کنند؛ به همین دلیل به آن‌ها ولاگر (Vlogger) گفته می‌شود.

 

تفاوت اینفلوئنسر با بلاگر چیست؟

اکنون که ماهیت بلاگر و اینفلوئنسر به صورت جداگانه می‌دانیم، می‌توانیم به راحتی درباره تفاوت آن‌ها نیز با هم حرف بزنیم. بیایید بدون شیله پلیه و خیلی صاف و پوست‌کنده درباره تفاوت این دو با یکدیگر صحبت کنیم. تفاوت این دو را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • اینفلوئنسرها محدود فعالیت وسیعی دارند؛ ممکن است به هر شکل تولید محتوا کنند و از هر بستری نیز برای اشتراک آن استفاده کند. مهم‌تر از همه اینکه میزان تاثیرگذاری آن‌ها بر مخاطبان، بسیار بالاست.
  • بلاگر میزان تاثیر پایینی بر مخاطبان خود دارد و هدفش اصلا تاثیرگذاری نیست. بلاگر ممکن است صرفا برای سرگرمی تولید محتوا کند و در کنار آن، تاثیری اندک بر روی مخاطبان داشته باشد؛ به همین دلیل می‌توان آن را زیرمجموعه اینفلوئنسری آورد.
  • بلاگرها معمولا مهارتی خاص در حیطه‌ای به‌خصوص دارند و به همین علت ممکن است مخاطبانشان زیاد باشد و تاثیر اندکی داشته باشند. اما این افراد بیشتر از همه جنبه سلبریتی دارند و ممکن است مهارت خاصی نداشته باشند.
  • تاثیر آن‌ها بر مخاطبان خود (حتی اگر تعداد فالوور کمی داشته باشند) بسیار زیاد است. حال آنکه اگر بلاگرها فالوور بسیاری داشته باشند، ممکن است تاثیر آن‌ها بر مخاطبان، به پای اینفلوئنسرها نرسد.
  • یک اینفلوئنسر معمولا ممکن است صرفل برای اهداف تجاری و تبلیغ محصول به تولید محتوا بپردازد. اما هدف بلاگر از اشتراک محتوا، جذب مخاطب (با نمایش محتوای جذاب برای آن‌ها) و همینطور علایق شخصی خودش است.

تفاوت اینفلوئنسر با بلاگر چیست؟

انواع اینفلوئنسرها کدام هستند؟

درست مثل هر چیز دیگری که در دنیای کسب‌وکار وجود دارد، اینفلوئنسرها نیز دارای انواع مختلفی هستند. معیارهای مختلفی برای دسته‌بندی آن‌ها وجود دارد که در ادامه یک به یک آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

۱.    انواع اینفلوئنسرها بر اساس شمار مخاطبان

  • مگا اینفلوئنسرها: مشهورترین افراد هستند و تعداد فالوورهای آن‌ها معمولا بیشتر از میلیون‌ نفر است. همکاری با این دسته از افراد معمولا بسیار گران خواهد بود، اما نتیجه قطعا رضایت‌بخش می‌شود.

 

  • ماکرو اینفلوئنسرها: یک مقام پایین‌تر از مورد قبل، ماکروها قرار می‌گیرند. افرادی که بین ۱۰۰ هزار تا ۱ میلیون نفر فالوور داشته باشند، در این دسته هستند. اکثر کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند که با این نوع همکاری داشته باشند، زیرا هم ارزان‌تر هستند، هم دسترسی ساده‌تری دارند و هم بازدهی مناسبی دارند.

 

  • مایکرو اینفلوئنسرها: در مقام سوم، مایکروها قرار می‌گیرند. تعداد فالوور این افراد معمولا بین ۱۰۰۰ تا ۱۰۰ هزار نفر است. فعالیت این دسته معمولا تخصصی‌تر و نیش‌تر است. ارتباط قوی‌تری نیز با مخاطبان خود دارند. برای کسب‌وکارهای تازه و یا نیش مارکتینگ، استفاده از این دسته می‌تواند بازدهی خوبی داشته باشد.

 

  • نانو اینفلوئنسرها: در آخرین جایگاه، نانوها قرار می‌گیرند. فالوور این دسته معمولا نهایتا تا ۱۰ هزار نفر است. تاثیر این دسته از افراد بر مخاطبانشان بسیار زیاد است و حتی تا حدی می‌توان آن‌ها را شبیه به بلاگرها در نظر گرفت. هزینه همکاری با آن‌ها کمتر است و شمار می‌توانید به صورت همزمان با چندتا نانو اینفلوئنسر همکاری کنید.

 

۲.    انواع اینفلوئنسر بر اساس شکل و نوع محتوای تولیدشده

عمده فعالیتی که امروزه می‌توان از این افراد شاهد بود، در شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص در اینستاگرام است. اما خب در همین بستر هم می‌توان شیوه‌های مختلفی را برای تولید محتوا در پیش گرفت. کما اینکه اینستاگران تنها بستر برای فعالیت این دسته از افراد نیست. مهم‌ترین انواع اینفلوئنسرها بر اساس نوع فعالیت، شامل موارد زیر هستند:

  • بلاگرهای شبکه‌های اجتماعی: عمده فعالیت آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر و یا تلگرام است. میکرواینفلوئنسرها را می‌توان در این دسته جای داد.

 

  • یوتیوبرها یا ویدیوسازهای یوتیوبی: حوزه فعالیت و درآمد آن‌ها یوتیوب است و عمده محتوای تولیدشده توسط آن‌ها نیز به صورت ویدیو است.

 

  • پادکسترها یا پادکست‌سازها: محتوای تولیدشده توسط این دسته از افراد به صورت صوتی است. پادکست معمولا یک فایل صوتی طولانی است که در آن از موضوعات مختلف صحبت می‌شود. برخی از بلاگرها، پادکستر نیز هستند.

 

  • بلاگ‌نویس‌ها یا نویسندگان محتوای متنی: این دسته از افراد بیشتر در وبلاگ خود فعالیت دارند. برای همکاری با آن‌ها نیز می‌توان از روش‌هایی همچون «پست مهمان» یا «پست اسپانسری» استفاده کرد. مخاطبان این دسته ممکن است کمتر باشد.

 

۳.    انواع اینفلوئنسرها بر اساس تاثیرگذاری و میزان آن

بدون شک میزان تاثیرگذاری هر کدام از این افراد متفاوت از دیگری است. بر اساس همین معیار، می‌توانیم آن‌ها را در دو دسته مختلف جای دهیم که به شرح زیر هستند:

  • سلبریتی‌ها:همان افراد معروفی هستند که بیشتر آحاد جامعه آن‌ها را می‌شناسند. عمده شهرت آن‌ها در دنیای آفلاین و واقعی به دست آمده و سپس به دنیای مجازی انتقال پیدا کرده است. میزان تاثیرگذاری آن‌ها معمولا کمتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

 

  • رهبران حوزه کاری (KOL): تاثیرگذاری این دسته از افراد بسیار زیاد است، حتی اگر دنبال‌کنندگان آن‌ها اندک باشد. این افراد را می‌توان صاحب‌نظران حیطه‌های مختلف دانست و مخاطبانشان ممکن است بی‌چون و چرا حرفشان را قبول کنند.

سوالات متداول

اینفلوئنسر به چه کسی گفته می‌شود؟

به آن دسته از افرای که در شبکه‌های اجتماعی مخاطبان بسیاری دارند و بر مخاطبان خود تاثیر فراوان می‌گذارند، اینفلوئنسر گفته می‌شود.

تفاوت اینفلوئنسر با بلاگر چیست؟

بلاگر را می‌توان زیرمجموعه اینفلوئنسر دانست؛ تاثیر اینفلوئنسر بیشتر از بلاگر است و همینطور ممکن است اهدافش بیشتر تجاری و تبلیغ باشد.

اینفلوئنسرها را چطور می‌توان تقسیم‌بندی کرد؟

این دسته از افراد را می‌توان بر اساس نوع محتوایی که تولید می‌کنند، بر اساس میزان تاثیرگذاری و همین‌طور بر اساس تعداد مخاطبان و دنبال‌کنندگان، در دسته‌های مختلفی جای داد.

امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *