تبلیغات گرین چیست و چه اهمیتی برای برندها دارد؟

تبلیغات گرین چیست؟

هر دولتی در دنیا، سعی دارد تا مردم خود را به سمتی سوق دهد تا توجه بیشتری به محیط زیست اطراف خود نشان دهند؛ برنامه‌ها و فرهنگ‌سازی‌های بسیاری از طرف دولت‌ها در این زمینه انجام شده‌ است و می‌توان گفت که این طرح‌ها، موفقیت بسیاری را نیز به همراه داشته‌اند. در نتیجه این فرهنگ‌سازی‌ها، افراد بیشتری به فکر محیط زیست هستند و همیشه به دنبال آن دسته از محصولاتی می‌روند که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کند.

برندها نیز با توجه به این خواسته مخاطبان، سعی می‌کنند تا به سمت تولید محصولاتی بروند که بیشترین سازگاری با محیط زیست را داشته باشد. حتی فراتر از آن، در تلاش هستند تا در روند بازاریابی و تبلیغات خود نیز به این موضوع توجه داشته باشند. اینجاست که پای تبلیغات سبز یا همان تبلیغات گرین به میان می‌آید. در این مقاله از مجله آژانس تبلیغاتی هیوا، می‌خواهیم چیستی تبلیغات سبز را در کنار هم مرور کنیم. با ما همراه باشید.

شناخت خواسته‌ها و علایق مشتریان، در فرایند تحقیقات بازار مشخص می‌شود. برای اینکه بدانید اصلا تحقیقات بازار چه چیزی است و چه مواردی را شامل می‌شوند، توصیه می‌کنیم که مقاله «تحقیقات بازار چیست» را مطالعه فرمایید.

تبلیغات سبز چیست؟

برای تبلیغات سبز، می‌توان عناوین مختلفی را مطرح کرد؛ تبلیغات گرین (green marketing)، بازاریابی سبز، تبلیغات محیط زیستی یا تبلیغات اکو، از جمله اسامی مورد استفاده برای این نوع از تبلیغات به شمار می‌روند. وجه اشتراک تمامی این عناوین، تعریف و مفهوم آن‌هاست که می‌توان آن را به این شکل بیان کرد:

تبلیغات سبز یا بازاریابی سبز، به این معنی است که هر برند، محصولاتی را تولید و به جامعه عرضه کند که برای محیط زیست و طبیعت، کمترین ضرر را داشته باشند و حتی به بهبود سلامت آن نیز کمک کنند.

تعریف برند سبز

البته باید به این موضوع اشاره کرد که مسئله بازاریابی سبز، بسیار فراتر از این حرف‌هاست و صرفا نمی‌توان آن را به حیطه تولید محصول سازگار با محیط زیست محدود کرد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، باید اینطور بیان کنیم که به هرگونه فعالیت برند در راستای حفظ سلامت محیط زیست، بازاریابی سبز گفته می‌شود. بنا بر این تعریف، می‌توان مواردی از جمله طراحی محصول، فرایند تولید کالا، بسته‌بندی محصولات، فرایند بازاریابی و تبلیغات و… را نیز مطرح کرد.

بازاریابی سبز برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

در یک کلام باید گفت که هر کسب و کاری می‌تواند از تبلیغات یا همان بازاریابی سبز استفاده کند. هیچ محدودیتی برای این موضوع وجود ندارد و هر کسب و کاری اگر اراده کند، می‌تواند از بازاریابی سبز برای فروش محصولات و جذب مشتری استفاده کند. انتخاب اینکه در مسیر تبلیغات سبز قدم بگذارید، صرفا به تصمیم خودتان بستگی دارد، اما باید توجه داشته باشید که در این مسیر، ممکن است در بعضی مواقع ضرر کنید و البته در جایی دیگر، سود بسیاری را به دست آورید.

چرا تبلیغات گرین برای کسب و کارها مهم است؟

دلایل اهمیت تبلیغات سبز را برای کسب و کارها، می‌توان از دو جهت بررسی کرد؛ اول از همه در رابطه با خود محیط زیست است؛ تهدیدات بسیاری سالانه محیط زیست زمین را در خطر قرار می‌دهد و آلودگی‌های بسیاری را می‌توان پیدا کرد که سلامت طبیعت را مورد هدف قرار داده است. به عنوان عضوی این کره خاکی و برای بقای طبیعت و حفظ آن برای نسل‌های آینده، بدون شک وظیفه هر انسانی است که در این راستا تلاش کند.

دوم اما، بحث توجه به خواسته‌ها و نیازهای مشتریان است. هرچند کم، اما روز به روز به شمار مشتریانی که ترجیح می‌دهد محصولات سازگار با محیط زیست را خریداری کنند، افزوده می‌شود. همزمان با بیشتر شدن آگاهی مشتریان، خواسته مذکور نیز پررنگ‌تر شده و در انتخاب آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل است که برندهای مختلف برای بقای خود نیز که شده، باید به سمت تبلیغات سبز روی بیاورند و رضایت مخاطبان خود را کسب کنند.

مزایای بازاریابی گرین برای برندها چیست؟

مهم‌ترین مزیتی که بازاریابی گرین می‌تواند برای برندها داشته باشد، حفظ بقا در بازار است. همان‌طور که در بخش قبلی نیز به آن اشاره کردیم، با توجه به افزایش آمار مشتری‌هایی که به دنبال محصولات سبز هستند، برندهای بیشتری نیز برای قدم برداشتن در این مسیر تلاش خواهند کرد. برندها برای اینکه بتوانند مشتریان خود را حفظ کنند و حتی مشتریان تازه‌ای نیز به دست آورند، باید به سمت تبلیغات گرین قدم بردارند.

افزایش مشتریان در برند سبز

از دیگر مزایای تبلیغات سبز، می‌توانیم به این موارد نیز اشاره کنیم:

  • بهبود مزیت‌های رقابتی، معمولا برندهای سبز، یک پله از رقبای خود بالاتر خواهند بود و همین می‌تواند موجب پیشرفت و موفقیت هر برند شود.
  • از بزرگترین مزایای استفاده از بازاریابی گرین، کمک به حفظ سلامت و بقای محیط زیست است. این استراتژي می‌تواند استفاده از منابع طبیعی را کاهش دهد.

اهمیت تبلیغات گرین

  • تولید محصولات قابل بازیافت، از دیگر مزایای این نوع از بازاریابی است و می‌توان آن را به عنوان یکی از نتایج آن نیز در نظر گرفت.
  • افزایش مخاطبان و به دنبال آن بیشتر شدن مشتری‌ها، از دیگر مزایای بازاریابی گرین است. حتی این استراتژي می‌تواند موجب افزایش مشتریان وفادار هم شود.
  • استفاده از این تبلیغات می‌تواند شاخص رشد برندها را نیز افزایش دهد.

بهترین راهکارها برای تبلیغات گرین

برای اینکه بتوانید در مسیر سبز شدن برند خود حرکت کنید و این را به مخاطبان خود نیز نشان دهید، راهکارهای بسیاری را پیش روی خود خواهید داشت. فرایند تبدیل شدن به یک برند سبز، آسان و سریع نیست؛ بلکه در مقابل بسیار طولانی و گاه پیچیده نیز هست. اما با چند راهکاری که در ادامه به شما آموزش خواهیم داد، می‌توانید در این مسیر قدم بردارید و بعد از آن، با کمک متخصصان مربوطه، به یک برند سبز تمام و کمال تبدیل شوید.

از جمله بهترین راهکارهای تبلیغات گرین که هر برندی می‌تواند از آن استفاده کند، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

استفاد از مواد اولیه بازیافتی در تولید

استفاده از مواد اولیه بازیافتی، اولین قدمی است که می‌تواند برای تبلیغات سبز از آن استفاده کنید. برای این کار تنها کافی است که با متخصصان تولید محصولات خود جلسه‌ای داشته باشید و هرجا که ممکن است، مواد اولیه بازیافتی را جایگزین کنید.

استفاده از مواد اولیه بازیافتی برای برند گرین

استفاده از تجهیزات با انرژی تجدیدپذیر

علاوه بر استفاده از مواد اولیه، شما می‌توانید تجهیزات خود را نیز تغییر دهید. استفاده از تجهیزاتی که با انرژي‌های تجدیدپذیر کار می‌کنند، می‌توانند یکی از بهترین انتخاب‌های شما برای بازاریابی سبز باشند.

استفاده از رنگ سبز در برندسازی

یک راه‌حل بسیار ساده برای اینکه بتوانید به مخاطب خود نشان دهید یک برند سبز هستید، استفاده از این رنگ در مارکتینگ و برندسازی است. این رنگ، می‌تواند به صورت ناخودآگاه سبز بودن برند شما را در ذهن مخاطب بگنجاند.

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در فرایند برندسازی، انتخاب رنگ مناسب است. رنگ، معرف شماست و به همین دلیل انتخاب آن، اصول خاص خودش را دارد. برای همین، توصیه می‌کنیم که مقاله «انتخاب رنگ سازمانی» را مطالعه فرمایید.

تاکید بر روی سبز بودن برند و بازاریابی

علاوه بر مواردی که تا الان گفته شد، گاهی لازم است که سبز بودن برند خود را به صورت مستقیم به مخاطبان خود یادآوری کنید. برای این منظور، می‌توانید در تبلیغات برند خود، روی بسته‌بندی محصولات و… بر این موضوع تاکید کنید.

بازاریابی دیجیتال خود را به سوی سبز بودن سوق دهید

تبلیغات در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی را دست کم نگیرید. مهم‌ترین جایی که می‌توانید در اعلام حضور کنید و ویژگی‌های برند خود را در آن به نمایش بگذارید، همین فضای مجازی است.

استفاده از فضای مجازی و بسترهایی مانند اینستاگرام یا توییتر، بخش از بازاریابی دیجیتال است. برای آشنایی بیشتر با این حیطه، توصیه می‌کنیم که مقاله «کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست» را مطالعه فرمایید.

از طرح‌های حفاظت از محیط زیست حمایت کنید

و در آخر، یکی از موثرترین و مفید‌ترین راهکارها برای بازاریابی سبز، شرکت در طرح‌های مختلف حمایت از محیط زیست و حمایت از آن‌ها است. نهادهای دولتی و خصوصی بسیاری در این زمینه فعالیت می‌کنند و شما می‌توانید با ارتباط با آن‌ها، در طرح‌هایشان شرکت کنید. این راهکار نه تنها می‌تواند برای نهادهای مذکور سودآور باشد، بلکه برای خودتان نیز مزایای بسیاری به همراه خواهد داشت.

موفق‌ترین نمونه‌های تبلیغات گرین

آشنایی با مثال های موفق تبیلغات گرین در صنعت و تجارت، به شما کمک خواهد کرد تا از آن‌ها الهام بگیرید. با الگوگیری از نمونه‌های موفقیت‌آمیز، شما نیز می‌توانید با آگاهی بیشتر در این زمینه قدم بردارید و به عنوان مطرح‌ترین برندهای سبز در بازار، شناخته شوید.

از جمله نمونه های موفق تبلیغات گرین می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

برند TOMS

این برند تولیدکننده کفش است و در پنج سال اخیر، تمامی محصولات خود را با مواد اولیه سازگار با محیط زیست تولید کرده است.

برند Green Toys

این برندی تولیدکننده اسباب بازی برای کودکان نیز تمامی محصولات خود را با استفاده از مواد اولیه بی‌ضرر برای محیط زیست تولید می‌کند. به‌علاوه سعی دارد تا از همان سنین کودکی، احترام به محیط زیست را میان کودکان فرهنگ‌سازی کند.

برند Body Shop

از جمله معروف‌ترین برندهای تولیدکننده لوازم بهداشتی در دنیا محسوب می‌شود و اولین برندی است که کمپین حذف تست‌های حیوانی را برای تولید محصول، به راه انداخت. علاوه بر این، تمام محصولات این برند نیز ارگانیک هستند.

برند Avocado Mattress

این برند، یکی از معروف‌ترین تولیدکنندگان محصولات خواب است؛ تشک، روتختی، بالش و هر چیزی که به خواب مروبوط است. این برند برای تولید محصولات خود و با هدف حفظ محیط زیست، تنها از مواد ارگانیک و گیاهی استفاده می‌کند.

سوالات متداول

تبلیغات گرین چیست؟

به نوعی از تبلیغات یا بازاریابی گفته می‌شود که در آن، اصل و اساس همه چیز، محافظت از سلامت محیط زیست است.

آیا بازاریابی گرین صرفا محدود به تبلیغات است؟

خیر. سبز بودن صرفا به تبلیغات محدود نمی‌شود که کل ماهیت یک برند، از تولید محصول تا بازاریابی را شامل خواهد شد.

چرا بازاریابی سبز مهم است؟

این نوع از بازاریابی از دو جهت اهمیت دارد، اول برآورده کردن نیاز مشتری و دوم تلاش در جهت حفظ محیط زیست و بقای آن.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *