تبلیغات چه تاثیری بر رفتار مصرف کننده خواهد داشت؟

تاثیر تبلیغات بر رفتار مصرف‌کننده

منظور از رفتار مصرف‌کننده، ارتباط و دیدگاهی است که او نسبت به برند شما در زمان قبل یا بعد از خرید دارد. به بیان دیگر، رفتار مصرف‌کننده را می‌توان احساس او نسبت به برند دانست؛ که بعد از مشاهده تبلیغات و آشنایی با ماهیت برند به وجود می‌آید. اگرچه هر قشر از مصرف‌کنندگان رفتاری خاص در قبال برند خواهند داشت، اما آمار موجود نشان می‌دهد که برخی از این رفتارها در بین تمام اقشار مصرف‌کنندگان مشترک است.

این رفتارها معمولا بعد از مشاهده تبلیغات هر برند در مشتریان مشاهده می‌شوند و همان زمان است که می‌توان آن‌ها را مطالعه کرد. در این مقاله از مجله آژانس تبلیغاتی هیوا، می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به تاثیر تبلیغات بر رفتار مصرف‌کننده‌ها؛ زیراکه شناخت و بررسی این رفتارها، می‌تواند به موفقیت حداکثری برندها و تبلیغاتشان، کمک شایانی کند.

بررسی تاثیر تبلیغات بر رفتار مصرف‌کننده

تبلیغات، از هر نوعی که باشد، هدفش شناساندن برند، محصولات و خدمات به مصرف‌کننده است. با توجه به محتوا، رویکرد و میزان خلاقینی که در تبلیغات خود به کار می‌گیرید، می‌تواند به در مقیاس‌های متنوعی نیز توجه مخاطب را جلب کرده و روی رفتار او تاثیر بگذارید. مواردی که در ادامه برای شما مطرح خواهیم کرد، متداول‌ترین رفتارهایی هستند که ممکن است از جانب مصرف‌کننده در قبال تبلیغات خود مشاهده کنید:

سرگرمی

هرچند که این مورد را نمی‌توان اصلی‌ترین هدف از تبلیغات در نظر گرفت، اما از جمله تاثیراتی که می‌تواند بر مخاطب داشته باشد، سرگرم کردن آن‌هاست. تبلیغات اگر به اندازه کافی برای مخاطب جذاب و البته خلاقانه باشد، بدون شک می‌تواند او را سرگرم نیز بکند. بسیاری از تبلیغات ایرانی که خود نیز بدون شک آن‌ها را مشاهده کرده‌اید، عنصر سرگرمی را نیز در خود جای داده‌اند.

سرگرمی از اهداف تبلیغات

استفاده از این عنصر در تبلیغات، نه‌تنها می‌تواند مخاطبان بیشتری را به سمت برند ما جذب کند و تا مدت‌ها در یاد و خاطر آن‌ها باقی بماند، بلکه می‌تواند منجر به فروش و سوددهی بیشتر نیز بشود. در آخر، بد نیست بدانید که بنا بر آمار منتشرشده، ۶۰ درصد از مطالعات نشان می‌دهد که تبلیغات تلویزیونی سرگرم‌کننده‌ترین نوع تبلیغات هستند.

بحث تبلیغات تلویزیونی که به میان می‌آید، معمولا منظور همان تیزرهایی است که بارها و بارها دیده‌ایم. اما یک تیزر خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ در مقاله «تیزر تبلیغاتی چیست» به این سوال پاسخ داده‌ایم.

آشنایی و آگاهی از برند

یکی از مهم‌ترین نتایجی که تبلیغات می‌تواند برای هر برند به همراه داشته باشد، افزایش آگاهی مشتریان است. تبلیغات مهم‌ترین ابزاری است که می‌توان به کمک آن، برند را به بهترین شکل به مخاطب معرفی کرد.

مهم ترین کارکرد تبلیغات

زمانی که مصرف‌کننده تبلیغات ما را می‌بیند، آگاهی او از برند بیشتر شده، با محصولات و خدمات ما آشنا می‌شود و تمام این موارد در کنار هم، می‌توانند بر رفتار او در قبال برند ما، تاثیر بگذارند.

ایجاد اعتماد و صمیمیت

از جمله مهم‌ترین تاثیراتی که تبلیغات می‌تواند بر رفتار مخاطب داشته باشد، ایجاد اعتماد است. خود را در نقش یک مصرف‌کننده در نظر بگیرید؛ آیا می‌توانید به برندی که هیچ نوع تبلیغاتی ندارد اعتماد کنید؟ آیا برای خرید محصولات چنین برندی پولی خرج خواهید کرد؟ قطعا نه. برندی که تبلیغات نداشته باشد قطعا قابل اعتماد نخواهد بود.

درست به همین اندازه، برندی که نتواند تبلیغات باکیفیت و مناسبی ارائه بدهد نیز از اعتماد مصرف‌کنندگان خود محروم خواهد ماند. ایجاد تبلیغات باکیفیت و خلاقانه برای مخاطب، می‌تواند نوعی حس اعتماد بین او و برند شما ایجاد نماید و صمیمیت افراد را نسبت به برند شما، به ارمغان بیاورد.

تغییر سبک زندگی و رفتار اجتماعی

آمار موجود در بزرگترین مراکز بازاریابی در دنیا، نشان می‌دهد که مشاهده تبلیغات توسط مصرف‌کنندگان، می‌تواند تا میزان اندکی بر روی سبک زندگی آن‌ها نیز تاثیرگذار باشد. تحقق این موضوع، ارتباط بسیاری با کیفیت ساخت تبلیغات دارد. هراندازه که تبلیغات بتواند به میزان بیشتری احساسات و افکار مخاطب را درگیر کند، به همان اندازه نیز می‌تواند بر روی سبک زندگی او تاثیر بگذارد.

تاثیر تبلیغات بر رفتار اجتماعی

برای اینکه بتوانیم چنین نتیجه‌ای را به دست آوریم، ابتدا باید مخاطب خود را به خوبی بشناسیم و دقیقا علایق و سلایق او را هدف قرار دهیم. این کار از طریق تحقیقات بازار میسر خواهد شد و می‌تواند تاثیرگذاری تبلیغات ما را چندبرابر کند. استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات به کمک بلاگرها و افراد شناخته‌شده نیز می‌تواند نتیجه‌ای مشابه در بر داشته باشد.

بحث تحقیقات بازار و شناخت مصرف‌کننده بسیار طولانی و مفصل است. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، توصیه می‌کنیم که مقاله «تحقیقات بازار چیست» را مطالعه فرمایید.

معرفی کامل محصول

معرفی محصول و یا خدمات، از جمله مهم‌ترین اهداف برای تبلیغات است. برندهای مختلف، با تلاش بسیار و صرف هزینه‌های فراوان، سعی بر آن دارند که محصولات خود را به بهترین شکل به مخاطبان معرفی کنند و آن‌ها را از مزایا و منافع آن محصول، آگاه سازند.

به جرئت می‌توان گفت که تبلیغات، بهترین راه برای معرفی یک محصول است؛ زیراکه اگر مصرف‌کننده حتی اگر محصول را از نزدیک نیز ببیند، نمی‌تواند تمام ویژگی‌های آن را در نظر اول تشخیص دهد. شناخت محصول و آگاهی از مزایای آن نیز می‌تواند مصرف‌کنندگان را هر چه بیشتر نسبت به خرید، ترغیب کند. پس تبلیغات می‌تواند از این لحاظ نیز بر رفتار مصرف‌کننده، تاثیرگذار باشد.

معرفی کامل محصول در تبلیغات

کلام آخر

تبلیغات، اساس و پایه هر کسب و کار است. بدون تبلیغات، هیچ برندی را نمی‌توان یافت که در بازار پررقابت دوام آورده باشد؛ درست به همین دلیل است که باید بر سر این موضوع، توجه بسیاری را معطوف کرد. از طرف دیگر، تبلیغات می‌تواند بر رفتار مصرف‌کننده در قبال برند ما نیز تاثیر بگذارد؛ فلذا باید با کیفیت و خلاقیت کافی ساخته شود تا بتواند به اندازه کافی تاثیرگذار باشد. اگر به دنبال ساخت تبلیغات جذاب و خلاقانه برای برند خود هستید، بدون شک آژانس تبلیغاتی هیوا می‌تواند پشتیبان خوبی برای شما باشد.

سوالات متداول

مهم‌ترین تاثیر تبلیغات بر رفتار مشتری چیست؟

ساده‌ترین و مهم‌ترین تاثیری که تبلیغات می‌تواند بر رفتار مشتری داشته باشد، ترغیب او نسبت به خرید محصول و یا استفاده از خدمات برند است.

تبلیغات چطور می‌تواند اعتماد مصرف‌کننده را بیشتر کند؟

تبلیغات خوب و باکیفیت و البته  جذاب، می‌توانند تمام ابعاد برند و محصول را به مخاطب معرفی کنند و در نهایت، نوعی حس اعتماد برند و مصرف‌کننده، ایجاد کنند.

آیا تبلیغات می‌تواند بر رفتار اجتماعی مصرف‌کننده تاثیرگذار باشد؟

تبلیغات اگر به اندازه کافی بتواند احساسات و افکار مخاطب را مورد هدف قرار دهد و روی او تاثیر بگذارد، می‌تواند موجب تغییر سبک زندگی و رفتار اجتماعی مصرف‌کننده نیز بشود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *