راهکارهای ایجاد ارتباط عاطفی با مشتری در بازاریابی

راهکارهای ایجاد ارتباط عاطفی با مشتری در بازاریابی

بنا بر آماری که به دست آمده، مهم‌ترین چیزی که می‌تواند مشتری را راضی به خرید محصولات یک برند کند، احساسات و عواطف اوست. همین آمار ثابت کرده‌اند که اگر ارتباط عاطفی قوی‌تر و مثبتی با یک برند داشته باشند، میزان وفاداری آن‌ها نیز به آن برند، بیشتر خواهد شد. درست به همین دلیل است که بسیاری از برندها، سعی دارند تا با ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان، هرچه بیشتر آن‌ها را برند و محصولات خود جذب کنند.

حقیقت آن است که ایجاد یک ارتباط عاطفی با مخاطب، مزایای بسیار بیشتری از موارد مذکور دارد. در این مقاله از آژانس تبلیغاتی هیوا، قصد داریم تا در ابتدا، نگاهی به مزایای این ارتباط داشته باشیم؛ دلایل اهمیت آن را برای هر برند، مرور خواهیم کرد. بعد از آن نیز به سراغ مهم‌ترین بخش این مقاله خواهیم رفت و بهترین روش‌های ارتباط ایجاد عاطفی با مشتری در تبلیغات را یاد خواهیم گرفت. با ما همراه باشید.

چرا ایجاد ارتباط عاطفی با مشتری مهم است؟

دلایل اهمیت ایجاد ارتباط عاطفی با مشتری را می‌توان در موارد بسیاری برشمرد. تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۶ توسط دانشگاه هاروارد انجام شد، نشان داد که مهم‌ترین راه برای افزایش شمار مشتریان، نه کسب رضایت آن‌ها، بلکه ایجاد یک ارتباط عاطفی مثبت با آن‌هاست؛ از همین روی، می‌توان گفت که ایجاد ارتباط، حتی از کسب رضایت مشتریان نیز مهم‌تر است.

اهمیت ایجاد ارتباط عاطفی با مشتری

زمانی که برندی از نیازها و علایق مشتریان خود آگاه باشد، بهتر می‌تواند یک ارتباط عاطفی با آنان ایجاد کند. این آگاهی و درک از نیاز مشتری، مهم‌ترین چیزی است که مشتری در هر برند، به دنبال آن خواهد بود. حال اگر برندی بتواند به بهترین شکل این نیاز روانی مشتریان خود را برطرف کند، بدون شک در دنیای پررقابت عصر حاضر، موفق‌تر خواهد بود.

زمانی که بین مخاطب و برند ارتباط عاطفی ایجاد می‌شود، شکستن آن بسیار سخت خواهد بود. فرقی نمی‌کند که شما تا چه اندازه امتیاز در اختیار مخاطب خود قرار می‌دهید، هیچ پیوندی قوی‌تر از پیوند عاطفی مخاطب با برند شما نخواهد بود.

برای درک بهتر این موضوع، تصور کنید که از برندی خاص، یک گوشی موبایل خریداری کرده‌اید. زمانی که احساس کنید این برند دیگر نمی‌تواند رضایت شما را به دست آورد، خیلی سریع موبایل خود را عوض خواهید کرد. اما اگر با آن برند ارتباط عاطفی داشته باشد، به جای عوض کردن برند، ترجیح می‌دهید محصول دیگری را از همان برند خریداری کنید تا نیازهای شما را برآورده سازد.

راهکارهای ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان

اکنون رسیدیم سر اصل مطلب؛ در این بخش، می‌خواهیم بهترین روش‌های ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان را بشناسیم. استفاده از استراتژی‌های ارتباط عاطفی در تبلیغات، به شما کمک خواهد کرد که اهداف مذکور در بخش قبلی را به بهترین شکل محقق کنید.

از جمله مهم‌ترین روش های ایجاد ارتباط عاطفی با مشتری در تبلیغات، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

پیدا کردن مخاطبان درست

اولین قدمی که برای ایجاد ارتباط عاطفی قوی با مشتری به آن نیاز دارید، پیدا کردن مخاطبان درست است. اهمیت تعیین مخاطبان هدف در ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان بسیار زیاد است؛ به طوری که فرایند از همین مورد آغاز می‌شود و این مورد را می‌توان اساس ایجاد ارتباط عاطفی با مشتری دانست.

اولین مرحله برای ایجاد ارتباط عاطفی با مشتری

شناخت مخاطب هدف مناسب، با تحقیقات بازار انجام خواهد شد؛ در روند تحقیقات بازار، ما مخاطبان را بر اساس سن و جنس و علایق و شغل و میزان تحصیلات و پیشینه اجتماعی بررسی می‌کنیم، سپس آن دسته‌ای که بیشترین سازگاری با برند و محصولات ما دارد، به عنوان جامعه هدف انتخاب خواهیم کرد.

نه‌تنها برای ایجاد ارتباط عاطفی، که برای خیلی از مسائل دیگر در بازاریابی، به تحقیقات بازار نیاز داریم؛ از همین رو می‌توان گفت که تحقیقات بازار بسیار مهم است. برای آشنایی بیشتر با این مفهوم و اصول آن، مقاله «تحقیقات بازار» را مطالعه فرمایید.

شناخت احساسات و استفاده به‌جا از آن‌ها

این قدم، ارتباط تنگاتنگی با مورد قبلی دارد؛ حتی گاهی اوقات پیش‌نیاز آن نیز به حساب می‌آید. به طور کلی احساسات اصلی مخاطب را می‌توان در چهار دسته شادی، غم، ترس و عصبانیت جای داد؛ سایر احساسات همگی در زیرمجموعه این چهار مورد قرار خواهند گرفت.

شناخت احساسات مخاطب در هر برهه زمانی و در هر موقعیتی، به ما کمک می‌کند که به درستی آن‌ها را انتخاب کنیم. انتخاب درست در این مورد، کمک خواهد کرد بتوانیم به شیوه راحت‌تری به عواطف مخاطب چنگ بیندازیم و آن‌ها را با برند خود درگیر نماییم.

ارائه داستان‌های مفهوم‌دار

همه آدم‌ها داستان را دوست دارند؛ به‌خصوص اگر داستان بتواند آن‌ها را با خود درگیر کند و ذهن و عواطف آن‌ها را نیز با خود درگیر کند، بدون شک آن را حتی بیشتر نیز دوست خواهند داشت. درست به همین دلیل است که ارائه‌ی داستان‌های مفهومی و شناور در تبلیغات یکی از مهم‌ترین راهکارها برای ایجاد ارتباط احساسی با مخاطب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر بتوانیم در تبلیغات خود داستان پرمفهوم و شناور به مخاطب ارائه دهیم، اگر بتوانیم ذهن مخاطب را در این داستان به کار بگیریم و کاری کنیم که مخاطب تا بیشترین میزان ممکن با آن داستان همذات‌پنداری کند، خیلی ساده می‌توانیم یک ارتباط عاطفی با او تشکیل دهیم و او را به سمت برند خود جذب کنیم.

به‌ کارگیری طرح‌های گرافیکی اصولی

از دیگر مواردی که می‌توان به کمک آن یک ارتباط عاطفی عمیق با مشتری ایجاد کرد، توجه به طراحی‌های گرافیکی است. ارتباط بصری مخاطب با برند، از جمله تاثیرگذارترین راهکارهاست. استفاده از اصول طراحی گرافیکی برای ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان باید زیر نظر افراد متخصص انجام گیرد. متخصصان این زمینه به خوبی از علایق مخاطبان خود آگاهی دارند و می‌توانند با استفاده از اصول روز در این زمینه، مخاطب را به بیشترین میزان ممکن با برند، پیوند دهند.

حتی رنگ شاخص برند شما و رنگ‌هایی که برای طراحی و ساخت تبلیغات استفاده می‌کنید، می‌توانند در ایجاد ارتباط عاطفی با مشتری نقش داشته باشند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، توصیه می‌کنیم که نگاهی به مقاله «اصول انتخاب رنگ سازمانی» داشته باشید.

استفاده از تصاویر و فیلم‌های اجتماعی

استفاده از تصاویر و فیلم‌های اجتماعی در تبلیغات به منظور ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطبان می‌تواند از بهترین استراتژي‌ها باشد. گاهی اوقات یک تصویر یا یک فیلم کوتاه، می‌تواند طوری احساسات مخاطبان شما را درگیر کند که مخاطب خیلی سریع دست به خرید بزند و به یک مشتری وفادار به برند شما تبدیل شود.

برای این منظور، شما می‌توانید از موضوعات مطرح در اجتماع و ترندهای روز کمک بگیرید. می‌توانید سری به شبکه‌های مجازی بزنید، تازه‌ترین هشتگ‌ها را دنبال کنید و با استفاده از همان‌ها، تصاویر و ویدیو‌های مرتبط خلق کنید. با این کار، شما نه تنها توانسته‌اید با مخاطبان خود ارتباط عاطفی ایجاد کنید، بلکه قدیم مثبت برای یک جریان اجتماعی مهم نیز برداشته‌اید.

استفاده از فیلم ها و تصاویر برای ایجاد رابطه عاطفی با مشتری

درگیر کردن ارزش‌های مخاطب

استفاده از ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی در تبلیغات برای ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان می‌تواند تاثیر بسیار خوبی برای جذب مشتری داشته باشد. این مورد را می‌توان پایه‌ای برای تمامی راهکارها دانست؛ زیرا ارزش و اهمیت آن قدر زیاد است که در هر موردی، می‌تواند پاسخی برای تحقق اهداف شما باشد.

شناخت ارزش‌های مخاطب از طریق تحقیقات بازار حاصل می‌شود. زمانی که مخاطب می‌بیند ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی او برای برند اهمیت دارد، بدون شک حس مثبتی به آن برند پیدا خواهد کرد؛ مخاطب در این موقعیت، اینطور احساس خواهد کرد که برای ارزشمند است و این حس، در نهایت می‌تواند منجر به ایجاد یک ارتباط عاطفی عمیق با برند شود.

درگیر کردن ارزش‌های مخاطب در ارتباط عاطفی

۱۸

سوالات متداول

چرا ایجاد ارتباط عاطفی با مشتری در تبلیغات مهم است؟

این ارتباط عاطفی می‌تواند منجر به وفاداری مشتری شود و همینطور مشتریان تازه‌ای را برای برند ما جذب کند.

اولین قدم برای ایجاد ارتباط عاطفی با مشتری چیست؟

اولین قدم برای ایجاد ارتباط عاطفی، شناخت مشتری از هر نظر است. این شناخت در فرایند تحقیقات بازار انجام خواهد شد.

تاثیر استفاده از داستان‌سرایی در ایجاد ارتباط عاطفی چیست؟

اگر بتوانیم در تبلیغات خود از یک داستان مفهومی و خلاقانه استفاده کنیم، می‌توانیم احساسات مخاطب را درگیر کنیم و در نهایت، یک رابطه عاطفی بین آن‌ها با برند ایجاد کنیم.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *